Het Internet of Things (IoT), één van de meest veelbelovende ontwikkelingen in de IT-wereld, maakt steeds meer deel uit van het dagelijkse leven. Zowel bij ondernemingen als bij consumenten. “Internet of Things wordt minstens even ingrijpend als de introductie van het internet”, zegt IoT-expert Peter Leemans.

Internet of Things kan gezien worden als een verderzetting van Machine to Machine (M2M), waarbij machines en systemen die data verwerken, geconnecteerd worden. Bij IoT kunnen inzichten op deze data nieuwe informatie of betere producten opleveren. Gegevens die voor de consument en voor bedrijven interessant zijn. Peter Leemans, oprichter van het Gentse bedrijf AllThingsTalk, verwijst naar Smappee, een nieuwe onderneming die ontstaan is vanuit IoT. “Smappee Plus, één van hun producten, meet het realtime energieverbruik van huishoudelijke toestellen. Dit biedt de consument waardevolle inzichten in zijn of haar verbruik en de productie van energie”, zegt Leemans.

Efficiëntie troef

Maar ook gevestigde bedrijven omarmen IoT. Om de kosten te drukken, maar ook om meer efficiëntie te bieden. “De facility manager van een consultancybedrijf had te kampen met inefficiënte meeting rooms omdat ze altijd volgeboekt waren”, duidt Leemans als voorbeeld. “Men kon geen vergaderzaal meer boeken, maar tegelijkertijd bleek dat een aantal zalen leeg was omdat de personen die een reservatie hadden gemaakt, niet kwamen opdagen.”

De oplossing was het reservatiesysteem voeden met data afkomstig van geconnecteerde bewegingssensoren. “Hierdoor kreeg men niet alleen een beter realtime beeld van de situatie, vergaderzalen konden ook na 15 minuten automatisch terug worden vrijgegeven als die ondanks de reservatie niet gebruikt werden.”

Volgens Leemans heeft IoT een steeds grotere impact op ons. “We hebben vandaag allemaal een IoT-toestel op zak. De smartphone van de kinderen is via de gps en aanverwante diensten beter op de hoogte van het reilen en zeilen van hun whereabouts en hun Facebookvrienden dan de ouders. Talloze apps helpen ons vandaag al onze weg te vinden in het verkeer, onze gezondheid te monitoren, enzovoort. Ook in ons huis dringt IoT door. De slimme thermostaten doen hun intrede en ook de ‘virtuele assistent’, aan wie je door stemherkenning tal van vragen kan stellen, komt eraan. En dit is nog maar het begin van wat IoT ons zal bieden.”

Een zoektocht

De meeste bedrijven zijn evenwel nog zoekende in het IoT-verhaal. “Veel ondernemingen zien IoT als een soort vervanging of verlenging van ICT. Terwijl het eigenlijk vooral gaat over de nieuwe opportuniteiten die uit de data van geconnecteerde toestellen kunnen voortvloeien. Er ontstaan nieuwe economische modellen op basis van geconnecteerde en slimme producten. We evolueren naar een economie waar product én service centraal staan”, zegt Leemans. Kennis wordt daarom heel belangrijk. De SBM-cursussen ‘IoT Solutions using RaspBerry – Pi Arduino for Developers’en ‘IoT LPWAN: Connecting, configuring & managing new IoT networks’ spelen daarop in.

Volgens Leemans zullen bedrijven steeds meer aanverwante diensten uitbouwen, rechtstreeks met de consument. “Neem nu autobouwer Tesla. Hun core business is een IoT-auto die ervoor zorgt dat Tesla perfect weet hoe en wanneer de consument de wagen gebruikt. Met die inzichten kan Tesla een verzekering op maat van de bestuurder aanbieden. De data waarover Tesla beschikt in verband met het rijgedrag is nu al superieur aan de data die gevestigde wereldspelers in de verzekeringsmarkt hebben verzameld in de laatste 100 jaar.”

Ingrijpende transformatie

Over de toekomst is de IoT-expert duidelijk: Internet of Things wordt minstens even ingrijpend als de introductie van het internet. “Met IoT en AI (Artificiële Intelligentie) ontstaan er enorme mogelijkheden in diverse sectoren. Denk maar aan de gezondheidszorg, energiebeheer, agricultuur. Naar tewerkstelling zullen vele bestaande jobs sneuvelen, maar er zullen ook nieuwe jobs ontstaan waarvan we de inhoud vandaag nog niet kennen. Op alle vlakken zal IoT dus voor een transformatie zorgen. Bedrijven die niet op de IoT-kar springen zullen de boot missen. Ook de consument zal zich moeten aanpassen. Voor de jonge generatie zal dit min of meer vanzelfsprekend zijn. Voor de oudere generatie is dit een moeilijker verhaal. Zij riskeren in de toekomst de digitale analfabeten te worden, vergelijkbaar met iemand die in de vorige eeuw niet kon lezen of schrijven.”

Maar er duiken ook doemscenario’s over de toekomst van IoT op. “Privacy en veiligheid worden belangrijke aandachtspunten. En er is ook de ratrace mens-machine”, zegt Leemans. “Tot een decennia geleden was de mens superieur op deze planeet. De intelligentie van de mens is gedurende duizenden jaren lineair gestegen, op basis van kennisopbouw en data die we via boeken en informatica opslaan of van mens tot mens overbrengen. Machines daarentegen worden steeds krachtiger, volgens een exponentiële curve. Sinds enkele jaren is voor sommige taken het snijpunt van deze twee kennislijnen – mens versus machine – al bereikt. Denken we bijvoorbeeld aan de schaakcomputer die Garri Kasparov heeft verslagen of de IBM Watson-computer die diagnoses op vlak van kanker beter kon voorspellen dan de top acht medici op deze wereld. We evolueren naar een fase waarbij machines het beter zullen doen dan de mens. Machines bouwen hun intelligentie razendsnel op en delen die kennis aan een gigabytes per seconde. Bij de mens duurt de IQ-opbouw van een baby zo’n twintig jaar. De overdracht van gegevens gebeurt aan 150 karakters per minuut, de gemiddelde snelheid waarmee iemand spreekt of data intikt op een computer. Dat hoeft niet negatief te zijn, maar we moeten er wel rekening mee houden. IoT heeft enorme mogelijkheden, maar we moeten erover waken dat we er goed mee omgaan.”

SBM, met campussen over heel Vlaanderen, is uw gespecialiseerde partner voor business training, coaching en advies voor uw bedrijf én medewerkers.

078 35 36 38

info@sbm.be

www.sbm.be/