Vanessa Vankerckhoven, CEO van Novosanis in Wijnegen, is één van de gezichten in de nieuwe campagne van de Vlaamse overheid om het ondernemerschap in een beter daglicht te plaatsen. Novosanis is een ontwikkelaar en producent van medische uitrusting.

Uit onderzoek is gebleken dat Vlaamse ondernemers een grote maatschappelijke betrokkenheid tonen. De Vlaamse overheid wil dit meer onderstrepen. Het imago van de ondernemers is in Vlaanderen minder goed dan in de omliggende landen, zo moet blijken uit de studie. Daarom start Agentschap Innoveren & Ondernemen van de Vlaamse overheid met de steun van Flanders DC, Voka en Unizo een meerjarige campagne.

“Mochten ze me enkele jaren geleden hebben gevraagd om ondernemer te worden, ik zou ze voor gek hebben verklaard” zegt Vanessa Vankerckhoven. “Ik was heel tevreden met mijn academische job. Maar toen kwam de varkensgriep en gingen we zoeken naar een veilig toestelletje om vaccins toe te dienen”.

Het apparaatje dat werd ontwikkeld door Novosanis heet VAX-ID en kan hele kleine dosissen van een vaccin onder de huid toedienen, wat efficiënter is dan het inspuiten in de spier. “Omdat je geen naald ziet is het goed voor patiënten die schrik hebben van een inspuiting en voor verpleegkundigen en artsen is het veiliger” zegt Vanessa Vankerckhoven.

Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport zegt dat in Vlaanderen ondernemers soms te kampen met vooroordelen en een negatieve beeldvorming. De minister vindt dat onterecht. “Ondernemers zorgen voor jobs, ze zorgen ervoor dat er waarde en welvaart gecreëerd wordt. We hebben nu voor de eerste keer met Vlerick Business School wetenschappelijk laten onderzoeken wat die maatschappelijke dimensie van ondernemerschap precies inhoudt.”

Het onderzoek van Vlerick, de allereerste wetenschappelijke studie over de maatschappelijke dimensie van ondernemerschap in Vlaanderen, maakt deel uit van een campagne van het Agentschap Innoveren & Ondernemen.

Vlamingen hebben minder respect en bewondering voor ondernemers dan het Europees gemiddelde. Slechts 54 procent van de Vlamingen vindt dat succesvolle ondernemers in Vlaanderen een hoge status en veel respect genieten. In buurlanden is dat tot 70 procent of hoger.

De Vlaming kiest er dan ook voor om werknemer te worden – slechts 30 procent heeft een voorkeur voor de status van ondernemerschap, tegenover 37 procent in de Europese Unie.

Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van Unizo: “We willen dat belang van het ondernemen als maatschappelijke drijfveer benadrukken. Met aandacht voor de passie van ondernemers om deze producten en diensten te creëren, te verbeteren en aan te passen aan de noden van de maatschappij. Maar ook aandacht voor de bijdrage van ondernemers aan het milieu, innovatie en tewerkstelling. Kortom, dingen waar iedereen iets aan heeft.”

Intussen heeft Vanessa Vankerckhoven geen spijt van haar beslissing om ondernemer te worden. “Ik vind het fijn om nieuwe dingen te ontwikkelen en met nieuw mensen te praten. Het geeft me energie. Een werkweek is geslaagd als we het verschil hebben kunnen maken.”

Het volledige getuigenis van Vanessa Vankerckhoven vindt u hier.