Rentabiliteit Studio 100 blijft uitstekend

Studio 100Studio 100 zag zijn omzetcijfer verleden jaar… dalen tot 153 miljoen euro. Het jaar ervoor was er nog een groei van 25%. Toch is er in Schelle helemaal geen paniek. 2011 was een uitzonderlijk sterk jaar, heet het. Ondanks de daling van de omzet realiseerde Studio 100 verleden jaar overigens een bedrijfskasstroom van 41 miljoen euro. Dat geeft een marge van bijna 27%.

Het sprookje loopt dus gewoon verder. Studio 100 gaat door op de dynamiek van zijn twee stichters, Hans Bourlon en Gert Verhulst. Met Mega Mindy, Samson en Gert, Kabouter Plop, K3, de dvid’s, de shows, de spelletjes, de musicals, Bumba, Piet Piraat en al die vaste waarden die sinds 1996 de wereld uitmaken van tienduizenden kinderen en zelfs van vele volwassenen. Bourlon en Verhulst bouwen hun netwerk aan ondernemingen onafgebroken uit. Tot in de Verenigde Staten en Australië. Dat er verleden jaar geen omzetgroei gerealiseerd werd kan op het eerste zicht even verbazing wekken maar volgens financieel directeur Koen Peeters mag men de cijfers van 2012 niet vergelijken met die van 2011. In een gesprek met de krant De Tijd stelt Peeters dat 2011 in alle opzichten een uitzonderlijk jaar was. “Toen maakten we twee series van de jeugdreeks House of Anubis voor de Amerikaanse televisie. In 2012 was dat nog maar één. En dat kun je meteen terugvinden in de cijfers. Als je onze omzet bekijkt over de lange termijn dan zie je goed dat we op onze groeicurve blijven zitten.”

Vooral de bedrijfskasstroom is er een goede indicatie bij dat Studio 100 effectief goed blijft draaien: de ebitda steeg immers verder door naar 41 miljoen euro.

De sterke resultaten worden vooral gedragen door de prestaties van de onderscheiden themaparken uit de groep. De ebidtamarge bedroeg er liefst 35%. Verleden jaar schoven 2,5 miljoen kinderen en volwassenen aan in parken als Plopsaland (De Panne) en het nieuw verworven Duitse park Holiday Park.

De animatiestudio’s hebben in 2012 voluit geïnvesteerd in nieuwe reeksen en in de opfrissing van klassieke reeksen als Wickie de Viking en Heidi.

De aanmaak van nieuwe televisieproducties zit op schema.

Koen Peeters moet anderzijds wel vaststellen dat de theateractiviteiten van de groep onder druk stonden. Het bedrijf maakt zich in dit opzicht zorgen over de gehanteerde subsidiesystemen “die de theaterproducties scheef trekken.”