Cardoen verkocht 13.000 auto's

cadoentjeAutosupermarkt Cardoen verkocht verleden jaar 13.000 auto’s. Het bedrijf uit Wilrijk realiseerde daardoor een omzet van 150 miljoen euro. 2014 was het zesde opeenvolgende jaar van groei. Cardoen runt 11 supermarkten en een webshop.

De doorgedreven groei van Cardoen is in die mate opmerkelijk omdat de Belgische automarkt de laatste weken slabakt. Op dit moment heeft Cardoen 11 autosupermarkten en een webshop. Volgens de sectorfederatie is de autoverkoopACEA in januari en februari jl. met 4,1% … gedaald. In diezelfde periode is de verkoop bij Cardoen met 25,6% … gestegen. In de maand januari liepen zelfs 180 verkopen via de webshop.

Volgens Cardoen is er dus een duidelijke verschuiving te merken van het cliënteel van de klassieke merkdealer naar de autosupermarkten. Het Antwerpse bedrijf ziet drie oorzaken voor zijn volgehouden succes: de autosupermarkt weet zijn zakelijk model met 25 verschillende merken perfect te vertalen naar de particuliere klant. Cardoen biedt enkel die auto’s die de markt en zijn kopers vraagt. De autosupermarkt heeft daarom zijn focus de laatste jaren consequent verlegd van een aanbodgedreven model naar een vraaggedreven model. Commercieel directeur Ivo Willems: “Vroeger boden wij enkel overstocks aan maar vandaag is onze keuze veel breder en bieden we aan wat het meest op de Belgische markt gevraagd wordt. Wij boden de VW Golf VII bijvoorbeeld op vrijwel op hetzelfde moment aan als de VW-dealer zelf maar tegen een veel lagere prijs.”

Cardoen wint steeds meer het vertrouwen van de consument omdat elke nieuwe auto in voorraad aan de laagste prijs aangeboden wordt. Door een doorgedreven kostenbeheersing en de Europese aankoop kan Cardoen dit garanderen. Daarvoor wordt het Colruyt principe toegepast en zakt de prijs direct als een merkdealer zijn prijs verlaagt.

Bovendien biedt Cardoen nu ook een totaalpakket: financiering, verzekering, inbouw van gps, plaatsing van andere opties, verlengde waarborg en onderhoudscontracten van 7 jaar. “Bestuurders willen hun auto kunnen personaliseren maar vooral zorgeloos kunnen wegrijden. Bij Cardoen hebben we dat begrepen en bieden we de nodige service aan zodat onze klanten kunnen genieten van hun mobiliteit en dat 7 jaar zonder verrassingen”, klinkt het bij Cardoen.

Het succes van deze totaalaanpak blijkt meer dan duidelijk uit de laatste cijfers. 60% van de klanten kiest voor een onderhoudscontract om 7 jaar zonder zorgen te rijden en maar liefst 75% vertrouwt het onderhoud ook aan Cardoen toe. De koper krijgt zekerheid: hij koopt niet enkel aan de laagste prijs, maar hij heeft ook de zekerheid van langdurig en zorgeloos rijplezier.

“Cardoen verkoopt ‘gewone auto’s voor gewone mensen’, dat is de succesformule vandaag. Door te luisteren naar onze klanten weten we ook dat zij hun auto via nieuwe kanalen willen kopen zoals onze webshop. Dat past binnen ons consequent lagekostenbeleid waarbij we kosten op een slimme manier wegknippen en tegelijkertijd de kwaliteit van onze dienstverlening naar de klant verbeteren”, stelt Ivo Willems nog.

Cardoen runt autosupermarkten in Antwerpen, Lier, Brugge, Hasselt, Gent, Dendermonde, Vilvoorde, Brussel, Halle, Doornik en Namen.