Storycatchers bvba uit Merksem is het vierde bedrijf dat we deze week voorstellen in onze miniserie over bedrijven die in 2018 vijf jaar bestaan, net zoals Made in Antwerpen dat op 21 april 2013 het daglicht zag.

Hans Mathieu, CEO van Storycatchers: “We helpen ondernemingen om online video op een slimme manier in te zetten in hun communicatie en marketing.”

Storycatchers bvba werd op 18 augustus 2013 opgericht door Hans Mathieu en is daarmee net een kwartaal jonger dan Made in Antwerpen. Hans Mathieu was voordien oprichter en zaakvoerder van het internetbedrijf De Webfabriek dat in 2012 door Marbles is overgenomen. Ook was hij betrokken bij de toenmalige live streaming provider Zendster die werd overgenomen door Storycatchers. Vandaag is hij CEO van Storycatchers en gastdocent video marketing bij PXL, Artevelde hogeschool en Kluwer Opleidingen.

5 jaar is in online video een eeuwigheid

Bedrijven die mee zijn in digitale marketing zetten vandaag met succes video in op hun Facebook pagina of website. “Dat was in 2013 wel net even anders. Als je toen over video sprak dacht men aan de klassieke bedrijfsfilm, zeker niet aan bedrijfscommunicatie”, zegt Hans Mathieu. “Samen met een aantal collega’s was ik ervan overtuigd dat je met video veel beter kon communiceren naar je klanten toe. Maar hoe pak je dat aan en hoe maak je video die echt bij draagt tot het succes van je onderneming?”

Veel projecten van Storycatchers hadden in het begin niet het beoogde effect. Met andere haalde het bedrijf wel resultaten die de doelstellingen of verwachtingen vele malen overtroffen.
Hans Mathieu: “Na vijf jaar begrijpen we gelukkig waarom bepaalde projecten werken en andere niet. Die kennis zetten we elke dag in om zowel grote retailers als kleinere ondernemingen te helpen bij het uitwerken van een online video strategie die in eerste plaats rendabel is.”

Unieke focus op video marketing

Hans Mathieu staat ervan versteld wat je als ondernemer op vijf jaar kunt realiseren. Zijn aanvankelijke zoektocht is uitgemond in een bedrijf met experten op vlak van videoproductie en digitale marketing. “Naast strategiebegeleiding en de productie van video’s beheren we YouTube kanalen voor klanten. We merkten dat het effect sterk afhankelijk is van hoe je bepaalde video’s online zet. We optimaliseren video’s zodat ze beter scoren in Google en je doelpubliek ze op het juiste moment te zien krijgt.”

Sinds dit jaar beschikt Storycatchers over een eigen studio in Merksem. Naast opnames van video’s zijn ook de live uitzendingen of webcasts in trek. Medewerkers die over verschillende vestigingen verspreid zijn tegelijk toespreken of opleidingen geven kan nu in een professionele omgeving. “Voorheen deden we dat vooral van bij klanten op kantoor en hadden we amper controle over de omstandigheden op vlak van licht en geluid”, zegt Hans.