Het aannemersconsortium ‘Rinkoniên’, met de bedrijven Artes Roegiers, Artes Depret, CIT Blaton, MOBILIS en Stadsbader, gaat de eerste fase van de Oosterweelverbinding realiseren. De opdracht gaat volgend jaar van start. 

Die eerste fase omvat aanpassingswerken aan toegangswegen tot de Antwerpse ring, zoals de E17, E34, R1 en verschillende op- en afrittencomplexen. Verder komt er een P+R-gebouw voor 1.500 wagens en 150 fietsen ter hoogte van de Blancefloerlaan en de aanleg van nieuwe traminfrastructuur.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert tevreden op de nieuwe stap in het Oosterweeldossier. “We starten een van de grootste werven van Europa met als doel doorstroming, de aanpak van het sluipverkeer en verkeersveiligheid”, zegt hij. De bouwvergunning wordt nog eind dit jaar verwacht, daarna volgt nog een uitgebreide infocampagne. De eerste voorbereidende werken zullen allicht in het voorjaar van 2018 plaatsvinden, de eerste hinder voor het snelwegverkeer wordt vanaf september 2018 verwacht. De werken duren in principe vijf jaar.

Aannemersbedrijf Stadsbader reageert dinsdag verheugd dat het met het consortium Rinkoniên de opdracht  toegewezen heeft gekregen.

Stadsbader zal voornamelijk instaan voor de wegenbouw en zal dankzij het project zowat 100 extra mensen kunnen aannemen voor een periode van vijf jaar. “Maar ook nadien verwachten we nog een positieve impact, dankzij de boost voor onze internationale uitstraling die dit project ons oplevert”, zegt CEO Dominique Valcke.