Abeka-Adviesraad: noodzaak of overbodige luxe ?

abeka_adviesraad_500x250Tijdens de KMO-Connectdays in de Lotto Arena lanceerde Abeka, fiscale en financiële ontzorgers in Deurne, een nieuw concept:  Abeka-Adviesraad.
KMO’s worden vaak geleid door de eigenaar-ondernemer die zelf operationeel meewerkt. Dikwijls gaat het over familiebedrijven met een opvolgingsproblematiek. De felle concurrentie zorgt ervoor dat de winstmarges dalen. Bijgevolg hebben vele KMO’s nood aan een sterke groei.
Bedrijven die in de toekomst het verschil willen en zullen maken, durven zich op elk moment te heroriënteren en stellen steeds kritische vragen.

“De Abeka-Adviesraad is een essentiële stap in de richting van een professionalisering van een onderneming”, zegt Bruno Van de Poel.
“Als financieel raadgever doet Abeka-Adviesraad een beroep op een selecte groep van ervaren specialisten om vanuit een onafhankelijke positie raad te geven. Abeka neemt met zijn adviesraad de coördinerende rol op van strategische denker, financieel raadgever, marketeer, ICT-adviseur en HR-consulent voor de KMO. Dit uiteraard steeds met en ter ondersteuning van de ondernemer.”

Na een intakegesprek volgt een analyse. Er wordt een voorzitter benoemd die het ‘cement’ is tussen de bedrijfsleiding en de experten van de Adviesraad. De voorzitter waakt erover dat de bedrijfsleider zijn ‘huiswerk’ maakt, dat de juiste experten gevonden worden, dat de vergaderingen voorbereid worden en tijdig plaatsvinden. Hij stelt ook de notulen van de vergadering op.

Op die wijze helpt Abeka de vele puzzelstukjes leggen om te komen tot een duidelijke visie, de juiste missie en waarden, een passende leiderschapsstijl, de gepaste beloningsstructuur en ontwikkelingsmogelijkheden. Op die manier hoopt het advieskantoor dat een KMO van zijn medewerkers echte ‘medemerkers’ kan maken.