Antwerpen – Het magazine Forbes heeft zijn oog laten vallen op Allyens, een in Antwerpen gevestigd creatief bureau dat zich sinds twee jaar specialiseert in inclusieve, virale en millennial communicatie en al een indrukwekkend klantenportfolio heeft. De namen van de Allyens oprichters Taha Riani Achhab (21) en Hanan Challouki (25) prijken op de Forbes-lijst ’30 under 30 Europe 2018’. 

Taha Riani Achhab: “We vinden het fijn dat we deze erkenning hebben gekregen, maar we weten dat er nog werk aan de winkel is. Misschien wordt dat proces nu door deze erkenning versneld.” 

Millennials als doelgroep

Challouki en Riani richtten hun agentschap in 2016 op. Het bureau wil meer inclusie en diversiteit brengen in marketing en communicatie. In die twee jaar hebben deze starters bewezen dat ze een impact kunnen hebben op de industrie, met millennials als hun kernpubliek. Met klanten zoals BNP Paribas Fortis, VRT en Colruyt Group groeit Allyens uit tot een bureau met een unieke expertise op het gebied van virale en inclusieve communicatie en marketing. 
“We merkten hoeveel merken zichzelf bleven uitsluiten van een groot deel van de samenleving, alsof ze blind waren voor de mogelijkheden die een inclusieve aanpak biedt. We zagen hoeveel mensen zich buitengesloten voelden en zich niet herkenden in campagnes die deze merken lanceerden”, zegt Riani.

Dan maar zelf de handen uit de mouwen steken

In de aanpak van de bureaus die zich al wel bewust waren van de diversiteit in onze samenleving, konden Challouki en Riani zich niet terugvinden. Ze vonden dat het minder ‘fake’, dus authentieker kan. Onder het motto: je kunt niet klagen over iets als je zelf geen beter alternatief hebt, richtten ze dan maar zelf een bureau op. Ze zetten campagnes op, testten die en stelden vast dat ze aansloegen.

Challouki: “Om eerlijk te zijn, verwachten de meeste bedrijven niet zo veel van ons. Ze denken dat ze alles al eerder hebben gezien. ‘Jonge mensen die verandering willen creëren?’, hoeveel meer cliché kan het nog zijn? Maar van zodra ze ons leren kennen en zien wat we in onze mars hebben, wat onze visie is, dan geven ze ons het voordeel van de twijfel en zijn ze bereid om ervoor te betalen.”

“En dan beginnen we aan het ‘sloopwerk’… Om een nieuw systeem te bouwen, moet je het oude afbreken. Het is de enige manier om ruimte te creëren voor nieuwe ideeën, innovatieve strategieën en revolutionaire benaderingen”, gaat Taha Riani Achhab verder.

 De 29 andere geselecteerde jonge marcom specialisten vind je hier.