antenno-groepsfotoHet marketing- en communicatiebedrijf Antenno heeft voor zichzelf en voor zijn klanten een nieuwe positionering uitgetekend. “Het gaat ons om een attitude, een overtuiging om heel erg klantgericht te denken,” zegt zaakvoerster Marikska Brosens. “Marketing wordt vandaag te veel gelijkgesteld met reclame of adverteren. Marketing is in dit opzicht een te zwaar beladen woord. Wij vertrekken als bedrijf vanuit de klant, van inside naar outside.”

Antenno en zijn zusterbedrijf Common Ground hebben zich in nauwelijks tien jaar sterk gepositioneerd op de markt. Stefan Coucheir en zijn echtgenote Mariska Brosens hebben een tijdlang als marketeer gewerkt in de consultancywereld vooraleer ze zelf de hand aan de ploeg sloegen en met hun twee bedrijven een heel eigen concept uittekenden. Antenno is al die tijd op jaarbasis met liefst 20% gegroeid, tekent vandaag voor een omzet van 1,8 miljoen euro en stelt onderhand 19 mensen tewerk. Het bedrijf opereert vanuit twee vestigingen, in Berchem en Gent.

“Wij hebben ons als bedrijf tussen de consultants en de reclamejongens opgesteld”, stelt Stefan Coucheir. “Op die manier legden wij verbindingen tussen de strategische analyse en de concrete implementatie ervan.” Antenno werkt voor ondernemingen die net niet tot de top-100 behoren, voor bedrijven die geen eigen grote marketingafdeling hebben. Het gaat om een totaalpakket waarin zowel de klanten als de werknemers van die klanten zich kunnen terug vinden.”

Antenno werkt voor zijn klanten strategische adviezen uit, werkt aan de corporate identity met bv. logo’s en publiciteit, zet concepten op in de commerciële planning enz. Een aanbod waarin in de afgelopen jaren bedrijven als AVA, Taxandria, De Lijn, Cegeka, Vinçotte, AG Vespa ea. ruim hun gading vonden. Voor Brepols tekenden de specialisten van het bedrijf bv. een nieuwe huisstijl uit.

Met zijn aangepaste positionering uit Antenno nog explicieter de ambitie om een marketing attitude te injecteren in de organisatie van zijn klanten. De marketing attitude is een overtuiging om klantgericht te denken en te handelen. Om die oefening in de praktijk waar te maken, vertrekt Antenno vanuit klanteninzichten én van de mensen in een organisatie. De marketing attitude heeft immers alles te maken met de mensen die ze in praktijk brengen. Bedrijven moeten daarom verder kijken dan de vaardigheden van medewerkers.

“Wij zien dit in het kader van een war for attitude in plaats van een war for talent”, zegt Mariska Brosens. “Een organisatie met mensen die echt de klantenpropositie doorleven en willen waarmaken kan het verschil maken tegenover bedrijven die louter op talent steunen.” Elke medewerker kan met andere woorden de marketing attitude van een onderneming helpen waarmaken. Bovendien is het een aanpak die in elke organisatie kan aanslaan. “Attitude is een keuze die elk bedrijf kan maken. Een attitude is ook nooit af. Het zorgt ervoor dat je steeds op weg bent. Het is een ambitie om steeds te verbeteren.”

Theorieën en denkkaders gaan pas leven als ze ook invulling krijgen. De marketing attitude van Antenno in de praktijk zal altijd starten met een verdieping in de business van de klant. Dat is de enige manier om samen werkelijk het verschil te maken. Dit wordt doorgetrokken in een duidelijk samenwerkingsmodel dat zorgt voor een krachtige implementatie en een tastbare output. Via een co-sourcing aanpak fungeert Antenno als externe marketingafdeling. Een consultant werkt een aantal dagen per maand bij de klant en bundelt alle competenties van Antenno. Het kiest voor die manier van werken omdat het een flexibel en tegelijk kostenefficiënt alternatief vormt voor interne resources.

Antenno trekt die lijn door bij het uitvoeren van strategische consultingopdrachten en bij het implementeren van diensten rond marketingstrategie, design en digitale communicatie. “We hebben een werkwijze gevonden die de synergie tussen business marketeers, grafisch vormgevers en digitale experts volop tot zijn recht laat komen”, zegt Mariska Brosens. “Door deze expertises te bundelen, wordt bijvoorbeeld een websitetraject niet losgetrokken van de business strategie. Of wordt een strategische denkoefening ook concreet en visueel”.

Antenno past de marketing attitude toe in vele sectoren, waar het telkens een specifieke invalshoek geeft aan de benadering. Kernsectoren voor Antenno zijn de haven, ICT, bouw, industrie, overheid, farma, logistiek, zakelijke dienstverlening en retail. “De havengemeenschap bijvoorbeeld is een hechte maar gesloten wereld”, zegt Mariska Brosens. “Marketing attitude kan er een dynamiek creëren door die onbekende wereld boeiend, begrijpbaar en relevant naar buiten te brengen.”

Daarnaast ervaart Antenno dat marketing in nog heel wat sectoren geen strategische cel is, terwijl een meer klantgerichte organisatie er zeker een meerwaarde zou betekenen. Vooral in sectoren met een business-to-business focus is die behoefte sterk voelbaar.

De kernwaarde van Antenno is ondernemerschap. De waarde zit diep in de organisatie geïnjecteerd en intrapreneurship wordt intern actief gepromoot. Alle medewerkers zijn intrapreneurs met business sense in het diepst van hun gedachten. “Intrapreneurship en ownership vormen het werkmodel binnen Antenno”, zegt Mariska Brosens. “Wij investeren in het voeden van een ondernemerscultuur en kiezen daarbij voor waardegedreven en mensgericht ondernemen.”