Antwerp Stone Terminal wil grotere schepen binnenhalen

ASTOok bij de Antwerp Stone Terminal (AST) kijken ze reikhalzend uit naar de afwerking van de nieuwe sluis voor het Deurganckdok. Het bedrijf uit Kieldrecht kan dan grotere schepen binnenhalen met aangevoerde zandsteen en graniet uit Noorwegen en Schotland. Op de site van AST wordt het aangevoerde materiaal gecrusht tot granulaten.

AST zit in de Noorse Bontrup Group die zelf eigendom is van een Nederlandse holding. De Bontrup Group doet aan mijnbouw. In Noorwegen wordt kwalitatief hoog aangeschreven zandsteen bovengehaald, in Schotland gaat het om graniet. De twee steensoorten worden naderhand met bulkcarriers naar de havens van Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam gebracht. AST verwerkt vandaag schepen tot 70.000 ton maar op termijn zullen dat carriers worden tot 100.000 ton. De installaties van het bedrijf kunnen vandaag 5000 ton per uur aan stenen overladen.

Bij AST worden de twee steensoorten naderhand gecrusht tot zogenaamde granulaten, stenen in kleinere grootte. Die worden doorverkocht aan spoorwegmaatschappijen, wegenbouwbedrijven, offshore ondernemingen of betoncentrales. AST is al pakweg zeven jaar aan de slag in Kieldrecht op een terrein van 10 hectaren en draait vrij goed. “Wij groeien elk jaar voorzichtig verder door”, zegt plant manager Dries Van Mierlo. “Wij blijven als bedrijf effectief onder de radar door vliegen want wij willen het niet mee maken dat ook privé mensen hier om steenslag komen kijken. Wij zijn de facto een groothandel. Individuele klanten kunnen bij ons niet terecht.”

AST werd opgestart in 2005 en stelt vandaag zo’n tien mensen tewerk. Er kan een bijkomende allround technisch medewerker aan de slag die vooral zal moeten instaan voor het preventief onderhoud van de machines.