De haven van Antwerpen wil zich aansluiten bij een project van de Rotterdamse haven om CO2 op te vangen die afkomstig is van de petrochemische industrie. Dat heeft haven-CEO Jacques Vandermeiren gezegd tegen het Financieele Dagblad uit Nederland dat door de Tijd wordt geciteerd.

‘België en Nederland hebben elk een haven waar veel CO2 wordt uitgestoten. Die havens liggen ook dicht bijeen’, zegt Jacques Vandermeiren. ‘Als Rotterdam een fijn initiatief neemt, laten we dan aansluiten.’ Het CO2-plan is recent gelanceerd door de Rotterdamse havenbaas Allard Castelein. Hij werkt aan een plan om bij raffinaderijen en chemische industrie broeikasgassen af te vangen.

De topman is bereid ‘tientallen miljoenen euro’s’ te investeren in een centrale pijplijn door de hele haven voor de afvang, het transport en de opslag van CO2. ‘Als Rotterdam een pijpleidingnetwerk aanlegt, waarom het dan niet doortrekken naar Antwerpen’, vraagt Vandermeiren zich af. ‘Er liggen tussen Rotterdam en Antwerpen toch ook pijpleidingen voor de olieaanvoer?’

De Rotterdamse haven broedt al langer op manieren om CO2 te kunnen opslaan. Zo wordt er onderzocht of die CO2 kan worden opgeslagen in lege gasvelden in de Noordzee. Een centrale pijplijn zou de drempel voor de bedrijven die een aansluiting voor hun deur krijgen aanzienlijk verlagen.

De Rotterdamse haven is verantwoordelijk voor 20 procent van de totale uitstoot in Nederland, en die uitstoot is vooral voor rekening van de petrochemie. De Rotterdamse haven telt vijf raffinaderijen: Shell, BP, ExxonMobil, Gunvor en Koch.

De totale CO2-emissie van de Antwerpse haven schommelt rond 18 miljoen ton per jaar. De hoeveelheid die kan worden afgevangen, wordt geschat op 5 miljoen ton. Antwerpen heeft voor een deel dezelfde klanten als Rotterdam. ‘Waarom zou ExxonMobil het idee in Antwerpen dan niet steunen’, vraag Vandermeiren zich af.