Het Antwerpse Havenbedrijf onderhandelt met spoornetbeheerder Infrabel over de aankoop van het spoorwegennet in de Antwerpse haven. Dat schrijven onze collega’s van De Tijd en is ons bevestigd door de woordvoerder van de Antwerpse haven.

‘We kunnen bevestigen dat die gesprekken lopen maar we willen daar verder niet veel commentaar bij leveren om de gesprekken niet te bemoeilijken’ zegt woordvoerder Nathalie Van Impe van het Havenbedrijf. “Het is bekend dat we meer willen inzetten op vervoer per spoor.” De mogelijke overname van de Infrabel-spoorinfrastructuur past in dat plan. 

Spoornet moet flexibeler inspelen op wensen van transporteurs

Het treinverkeer in de haven wordt nu zoals de rest van het Belgische net geregeld door Infrabel. Haventopman Jacques Vandermeiren wil liefst zelf eigenaar worden van de spoorlijnen. Maar er blijven andere opties open, naast de volledige overname van het net. Ook het gedeelte van het net dat op de Antwerpse linkeroever ligt is een optie. Daar liggen de grote containerterminals. Ook de financiële afwikkeling wordt nog een harde noot om te kraken. 

Infrabel beheert via seinhuizen het volledige Belgische spoornet. Bijzonder in de haven is dat vele bedrijven beschikken over een privéspoor dat aansluit op het net van Infrabel. Door het net over te nemen wil het Havenbedrijf flexibeler inspelen op de noden van de verschillende transportbedrijven in de haven. Enkel op die manier kunnen die bedrijven worden aangezet om hun vervoer meer per spoor en minder per vrachtwagen te laten verlopen, vindt het Havenbedrijf.  Het aandeel van het spoorvervoer in het havenverkeer bedraagt amper 7 procent. Meer dan de helft van het vervoer gaat nog via de weg.

Antwerpen neemt zijn Duitse concurrent Hamburg als voorbeeld. Die heeft het spoornet in eigen beheer.