Vanaf maandag 5 juni tot en met december 2018 worden de Leien onderbroken en is er geen doorgaand verkeer meer mogelijk tussen de Maria-Theresialei en de Violierstraat. Omdat deze werken een grote impact hebben op het doorgaand verkeer in de stad, kunnen we niet goed genoeg voorbereid zijn.

Deze ‘knip van de Leien’ is nodig om het nieuwe Operaplein te realiseren, samen met de parking en de autotunnels waardoor het verkeer na de werken niet meer bovengronds zal rijden. Ook de Franklin Rooseveltplaats en de Italiëlei worden heraangelegd.

Over de Rooseveltplaats zal bijgevolg ook geen autoverkeer mogelijk zijn. Plaatselijke handelaars en bedrijven blijven wel bereikbaar voor leveringen.
Bovenlokaal verkeer wordt langs de Ring en de Singel geleid. Signalisatie op de Ring leidt het verkeer naar de afrit die het dichtste bij de eindbestemming ligt. Daarvoor worden de begrippen ‘centrum-noord’, ‘centrum-oost’ en ‘centrum-zuid’ gebruikt (zie www.slimnaarantwerpen.be). Op die manier wordt vermeden dat verkeer nodeloos het centrum doorkruist.

Tegelijkertijd worden er 3 nieuwe tramlijnen in gebruik genomen die tijdens de eerste fase van de werken gerealiseerd werden. Tram 6 rijdt dan van P+R Luchtbal (aan de Havanasite) naar het centrum van de stad, tram 7 rijdt verder tot aan het MAS en lijnen 8 en 10 rijden via de nieuwe tramhelling onder het Operaplein naar de Frankrijklei.

Verkeer dat toch in het centrum moet zijn, volgt omleidingen via de parallelle assen. Verkeer dat van noord naar zuid moet, rijdt via de Van de Wervestraat en de Quellinstraat. Om dat mogelijk te maken, wordt op andere kruispunten het verkeer gedoseerd.

Trams en voetgangers kunnen wel de Leien blijven gebruiken. Dan is immers de nieuwe tramhelling in gebruik genomen door lijnen 8 (P+R Wommelgem – Zuidstation) en 10 (Wijnegem – P+R Schoonselhof). Fietsers maken tijdelijk gebruik van de parallelle as of andere fietsroutes. Vanaf januari kunnen ook zij opnieuw over de volledige Leien. Voetgangers kunnen nog steeds langs de werf wandelen van de De Keyserlei naar de Teniersplaats en van de Rooseveltplaats naar de Kipdorpbrug.

In de zomer van 2018 wordt het Operaplein opgeleverd, in september 2018 is het vernieuwde premetrostation Opera terug open en eind 2018 volgen de autotunnels.

De volledige heraanleg van de Rooseveltplaats duurt tot het einde van de werken aan de Noorderlijn (juni 2019).

Welke gevolgen dit heeft voor de busdiensten, kunt u best nagaan via de website van De Lijn.

In juni start ook de heraanleg van de Italiëlei volgens het profiel van de zuidelijke Leien. Centraal komt een trambaan, waarin de archeologische site Kipdorp mee wordt geïntegreerd. Tijdens de werken blijft autoverkeer steeds mogelijk tot aan de Violierstraat, op telkens 2 x 2 rijstroken. Ook fietsers en voetgangers kunnen nog door. Vanaf juni wordt er gewerkt tot aan de Paardenmarkt. Vanaf september wordt ook het stuk tot aan de Noorderplaats erbij genomen. De volledige Italiëlei zal afgewerkt zijn tegen juni 2019.

Ondertussen wordt ook verder gewerkt aan het Eilandje en de Noorderlaan. Op het Eilandje rijdt vanaf 3 juni tram 7 naar zijn nieuwe eindbestemming aan het MAS. Ook het openbaar domein aan de Rijnkaai zal dan heraangelegd zijn. De aannemer start vervolgens met het aanleggen van de tramsporen in de middenberm van de Londenstraat. In het voorjaar van 2018 volgt de aanleg van de tramlijn naar het nieuwe Havenhuis. De werken op het Eilandje duren tot eind 2018.

Op de Noorderlaan rijdt vanaf 3 juni ook tram 6 door naar zijn nieuwe eindbestemming, de Park-and-Ride Luchtbal. Op dat moment is de heraanleg aan de kant van de Luchtbal voltooid. De aannemer neemt daarna de westzijde van de Noorderlaan voor zijn rekening. Daar legt hij de weg en de voet- en fietspaden opnieuw aan. De werken op de Noorderlaan zullen afgerond zijn in maart 2018.