Als de deal helemaal beklonken is wordt het Antwerpse bedrijf de grootste onafhankelijke olietankrederij ter wereld, met een vloot van  75 olietankers. 

De overname-operatie komt tot stand door de  inbreng van alle aandelen van Gener8 in Euronav.  Daarmee wordt de New Yorkse reder een volle dochter van Euronav. De operatie is nog niet helemaal beklonken omdat de aandeelhouders van Gener8 nog moeten stemmen over de overname en de New Yorkse beursautoriteiten hun toestemming nog moeten geven. “Op dit moment hebben we zekerheid dat 48% van de aandeelhouders van Gener8 ons zal steunen” zegt Hugo De Stoop, de CFO van Euronav. Voor een goedkeuring is 51% nodig. De Stoop verwacht dat de deal tegen mei van volgend jaar helemaal rond zal zijn.

De deal zal pas op lange termijn renderen, menen analisten 

Analisten verwachten dat het effect van de fusie op korte termijn beperkt zal zijn. Op dit moment is er nog altijd een overcapaciteit in de tankermarkt.  Maar wanneer de markt weer aantrekt zal Euronav profiteren van de  hogere vrachttarieven. Na de transactie zal de reder 75 ruwe olietankers tellen, waarvan 44 supertankers. 

Euronav is een afsplitsing van CMB. Sinds 2004 vaart de maatschappij een onafhankelijke koers. Hoewel het hoofdkwartier van Euronav zich in Antwerpen bevindt is er geen enkele tanker van de rederij die de Antwerpse haven aandoet. ‘Daarvoor zijn onze tankers te groot’ zegt Hugo De Stoop. “De Schelde is gewoonweg niet diep genoeg. Wij meren aan in Rotterdam en van daaruit is er een pijpleiding die de ruwe olie naar de petrochemie in Antwerpen”. Toch heeft het bedrijf geen plannen om uit Antwerpen weg te trekken. “We vinden hier goed geschoold personeel” aldus nog De Stoop.