De Antwerpse bank- en verzekeringsgroep Argenta heeft vorig jaar  zo’n 246 miljoen euro winst gemaakt. Dat is  1,5 miljoen meer dan in 2015.
Het grootste deel van die winst wordt bijgedragen door de spaarbank, nl. 190 miljoen euro. Dat is wel 3 miljoen minder dan in 2015. De verzekeringstak kende dan weer een winststijging van 3 miljoen tot 59 miljoen euro. Het rendement op het eigen vermogen bedroeg 10,4 procent, iets lager dan het jaar voordien. Het bedrijf kon wel rekenen op een significant lagere bankentaks. De netto-intrestinkomsten bedroegen 666 miljoen euro en de niet-renteopbrengsten 50 miljoen euro.

Ook het klantenbestand van Argenta ging  er fors op vooruit. De bank telde eind vorig jaar 1,7 miljoen klanten,  een stijging met 45.000. De fondsen onder beheer stegen tot 42,5 miljard euro (+2,3 miljard euro), vooral door extra spaarproducten en fondsen. Het aantal hypotheekleningen steeg met 6 miljard, waarvan 3,6 miljard in België (+42 pct). Momenteel werkt het vernieuwde directieteam van Argenta volop aan een vernieuwingsstrategie. De bank, met net geen 500 kantoren, wil aanzienlijk sterker inzetten op digitalisering van de diensten. Daardoor zouden de kantoren meer een adviesrol krijgen. Wat de impact concreet wordt, is volgens de directie nog niet duidelijk. “Klanten waarderen het persoonlijk contact met het kantoor” zegt CEO Marc Lauwers. “Wij hebben gemiddeld drie personen per kantoor, dus geen grote legers zoals andere banken”. Over concrete gevolgen voor het personeel, kon of wilde Lauwers niets zeggen. Net vandaag werd bekend dat de grootbanken op massale schaal 55-plussers met een gouden handdruk laten afvloeien.