Autoverkopers worden belangrijke tussenpersonen in consumentenkrediet

autoverkopersKredietverstrekking en kredietbemiddeling zijn sinds 1 november 2015 gereguleerde activiteiten. Voor maart 2017 moeten alle bemiddelaars in consumentenkrediet geregistreerd zijn.
Dit impliceert dat men de activiteit van bemiddelaar inzake consumentenkrediet in België enkel kan uitoefenen als men voorafgaandelijk in het daartoe, door de FSMA, de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, bijgehouden register is ingeschreven.

De autosector staat dus een grote uitdaging te wachten. Voor autoconcessiehouders, m.a.w. ondernemingen met als hoofdactiviteit de verkoop van goederen (auto’s) en diensten (bv. een onderhoudscontract) van niet-financiële aard, impliceert dit dat zij dienen te registreren bij de FSMA als ‘Agent in nevenfunctie’, aangezien zij bij wijze van nevenactiviteit optreden voor rekening van een of meer kredietgevers.

In de garage gaat het dan niet alleen om de verantwoordelijken voor de distributie, zoals de algemeen directeur of sales manager, maar ook om wie het consumentenkrediet bespreekt met een klant, zelfs als de consument uiteindelijk het krediet niet ‘koopt’. Naast de autoverkoper kan dit bijvoorbeeld de verkoopadministratie zijn die de documenten laat ondertekenen, of de aftersalesreceptionist die bijvoorbeeld winterbanden of een accessoire zoals een dakkoffer op consumentenkrediet verkoopt …

Registratie kan enkel mits voorlegging van het attest behaald via een examen als ‘Agent in een nevenfunctie’ van Febelfin Academy vzw, het opleidingsinstituut van de financiële sector. Alleen organisaties erkend door FSMA mogen fungeren als examencentrum, zoals banken, officiële opleidingsinstanties en sectorfondsen.

Onlangs werd ook EDUCAM, hét kenniscentrum van de autosector en de aanverwante sectoren, als examencentrum erkend door FSMA. Om de slaagkans in deze juridische materie te verhogen heeft EDUCAM de opleiding ‘Tussenpersoon in consumentenkrediet’ in het leven geroepen. Deze opleiding vormt de eerste in een reeks van modules die de financiële aspecten in het autobedrijf belicht, een belangrijk aspect voor een sector in volle omwenteling.

Dag Moors, Coördinator Business Training, Coaching & Consultancy van EDUCAM: “Naast onze technische vormingen biedt EDUCAM al jaren opleidingen aan in sales, aftersales en management. De opleiding tot ‘Tussenpersoon in het consumentenkrediet’ vormt de eerste in een reeks van modules die de financiële aspecten in het autobedrijf belicht. Al meer dan 400 personen namen deel aan de opleiding met een gemiddeld slaagpercentage van 88%. In de nabije toekomst volgen nog ‘Autofiscaliteit voor de verkoper’, ‘Financieel beleid van de automotive onderneming voor leidinggevenden’ en ‘Financiële producten verkopen’ voor autoverkopers.