hysterB-Close  heeft een nieuwe vestiging geopend in Kallo. Zo’n 20 man gaan vanuit de Linkeroever de klanten bedienen in de provincies Antwerpen en Limburg. B-Close  staat in voor het onderhoud en de herstelling van vorkheftrucks, containerhandlers en rollend materieel.

B-Close was tot voor kort nog Barloworld België. Na een management buy-out is de onderneming in handen gekomen van het management. Barloworld  was zo’n 25 jaar geleden al actief aan de Antwerpse Noorderlaan. Het bedrijf werd destijds gesloten en overgebracht naar Haren. “Nu zijn we terug”, zegt Ivan Van Bergen, de verantwoordelijke voor de nieuwe vestiging in Kallo. “We willen als bedrijf dichter bij onze klanten zitten. Wie wil weten wat er in de haven gebeurt moet er ook wonen. Hij moet voeling hebben met wat er bij de mensen omgaat.”

De nieuwe vestiging in Kallo draait mee in een netwerk van nu drie vestigingen. B-Close  is ook aanwezig in Harelbeke.

B-Close maakte tot voor kort nog deel uit van Barloworld, een Zuid-Afrikaanse groep die vier grote divisies omvat. Barloworld Equipment is een distributeur van oa. Caterpillar. Barloworld Automotive zit in de autobranche en heeft oa. vertakkingen naar Avis. Barloworld Logistics doet in systemen voor supply chain management.

Met Barloworld Handling had de groep vooral lijnen uitgetekend naar vorkliftproducent Hyster. Het bedrijf is al sinds 1929 distributeur van magazijntrucks en heftrucks. De divisie is vandaag aanwezig in vijf verschillende landen en stelt 3000 mensen tewerk. Voor de lijnen met België doorgeknipt werden stelde de groep nog 140 mensen tewerk.

De hernieuwde aanwezigheid in de haven van Antwerpen is niet toevallig.  Daar zijn nogal wat heftrucks en magazijntrucks aan de slag. B-Close  huurt daartoe in Kallo kantoren en werkplaatsen bij Katoen Natie.

Eric Maertens is na de management buy-out gedelegeerd bestuurder van het bedrijf. Hij gaat ervan uit dat er “na de verzelfstandiging nog beter zal kunnen worden ingespeeld op de specifieke noden van het Belgische cliënteel.”