BASFDe Antwerpse burgemeester, Bart De Wever (N-VA) bracht een bezoek aan de Duitse stad Ludwigshafen. Een en ander gebeurde in het kader van het vriendschapsverdrag tussen beide steden dat onderhand 15 jaar oud is. De Wever liet zich ook uitnodigen door de plaatselijke hoofdzetel van het chemieconcern BASF. BASF runt in Antwerpen een eigen dochteronderneming waar zo’n 3500 mensen werken.

Wouter De Geest, de gedelegeerd bestuurder van BASF Antwerpen was “ verheugd dat De Wever ertoe bereid was om ook het chemiebedrijf te bezoeken.” Hij kon de burgemeester en zijn delegatie samen met het management van BASF een kijk geven op de enorme schaalverhoudingen waarin een chemieconcern vandaag werkt. BASF vormt in Ludwigshafen een stad in de stad. Met een oppervlakte van 10 vierkante kilometer is BASF het grootste geïntegreerde chemiecomplex van de wereld. Er werken 33.000 man. “Wij werken vanuit BASF in een zogenaamde Verbund-structuur tussen Antwerpen en Ludwigshafen. Wij zijn er blij om dat die vervlechting ook op het niveau van de twee steden versterkt wordt.”

In financieel-industriële kringen is men er best gelukkig mee dat de Antwerpse burgemeester effectief veel belangstelling heeft voor de economische ontwikkelingen in en om de regio en er daarom ook toe bereid is om bij de bedrijven zelf te gaan vaststellen welke noden er zijn . “De interesse van de burgemeester is gemeend,” zegt Luc Luwel, de gedelegeerd bestuurder van de Kamer van Koophandel Antwerpen/Waasland. “ De Wever weet dat het de bedrijven zijn die welvaart creëren en dat je die welvaart pas kunt herverdelen wanneer er ook iets gepresteerd wordt. Ons is het opgevallen dat in het bestuursakkoord veel accenten liggen die we zelf in ons strategisch Routeplan 2020 ingebouwd hebben.”

Luc Bertrand van de Antwerpse holding Ackermans & van Haaren (A&vH) vindt van zijn kant dat alle steun welkom is. “De economische werkelijkheid is vandaag hard. Wij grijpen als ondernemers alles aan wat we kunnen. Zeker ook de steun van een burgemeester van de grootste stad van Vlaanderen. Het is positief als mensen van dat niveau belangstelling hebben voor de economie. Maar ik geef toe, het is nog vroeg om al conclusies te trekken.”

Ook Christian Leysen, de gedelegeerd bestuurder van de scheepvaartgroep Ahlers blijft voorzichtig. “Een zwaluw maakt de lente niet. Het is goed dat de draad uit het verleden opgepikt wordt. Antwerpen heeft destijds vriendschapsakkoorden afgesloten met grote steden als Sint Petersburg en Shanghai. Het bedrijfsleven heeft daar mee de vruchten van geplukt. Ik juich het initiatief van de burgemeester toe maar ik denk dat de uitdaging echt wel nog veel groter is.”

Alain Bernard van het baggerbedrijf DEME is van zijn kant eveneens blij met de initiatieven van De Wever. “De burgemeester is uiteraard ook welkom bij DEME,” zegt hij in een reactie.

Een kritische noot ook van Fernand Huts (Katoen Natie): “Ik hoop dat de belangstelling van De Wever niet beperkt blijft tot zijn persoonlijke interesse. Wie gelooft in de ontwikkelingskansen van de industrie en de haven moet er ook voor zorgen dat het vele geld dat de haveninstanties besteden in landen als Oman en India gerepatrieerd wordt naar Antwerpen. Dat geld moet hier gebruikt worden. Het moet benut worden voor onze eigen industrie. De Wever en zijn partij moeten hun stempel drukken op het hele beleid.”