Aggéres uit Schoten haalde recent zowel de NOS-journaals als diverse nationale Nederlandse kranten. Met een zogenaamde mobiele waterkering van 300 meter lang, op dit moment de langste zelfsluitende ter wereld, zorgde het bedrijf voor een absolute wereldprimeur.

Deze dam moet het voormalige vissersdorp Spakenburg aan het Eemmeer, een van de randmeren onder Flevoland, tegen hoogwater beschermen. In september vorig jaar startte de bouw van de mobiele dam die onlangs officieel werd geopend.

De broers Anthony en Oliver Femont, bedrijfsleiders van Aggéres, zijn ervan overtuigd dat dit concept ook op andere locaties succesvol kan worden toegepast.

De waterkering wordt pas zichtbaar als de nood het hoogst is. De muur van kunststof hangt in een betonnen bak onder het straatoppervlak. Wanneer het waterpeil stijgt in het Eemmeer, drijft de kering 80 centimeter omhoog.
De dam maakt deel uit van het zogenaamde Hoogwaterbeschermingsprogramma en ligt rondom de oude botterhaven – bestemd voor diverse zeilschepen, houten vissersschepen en platbodems – én de nieuwe haven. Doordat het muurtje in normale omstandigheden onder het water verborgen blijft, zorgt deze innovatieve constructie ervoor dat het historische stadsaanzicht van Spakenburg behouden blijft.

“Deze elegante oplossing kostte 6,6 miljoen euro, maar de dijk is minstens even veilig als een reguliere hoogwatermuur”, stellen de broers Femont uit ervaring. Om het geheel nog beter in het straatbeeld te laten passen werd gekozen voor roestbruin cortenstaal.

De waterkering komt tevoorschijn als een noordwesterstorm met windkracht 11 het water 2 tot 2,5 meter doet stijgen. Statistisch gezien is de kans daarop maar eens in de 1250 jaar, maar door het veranderende klimaat wil Spakenburg geen risico’s nemen.

Aggéres Flood Solutions is de hoofdleverancier en zorgde voor de constructie. Het Schotens bedrijf heeft trouwens op verschillende plaatsen ter wereld reeds flexibele keringen geïnstalleerd. Zo bouwde Aggéres in de zomer van 2015 een mobiele waterkeringsmuur in de Q Park parking aan Berchem Station om te vermijden dat die nog onder water loopt. Voordien kreeg de buurt van de Posthofbrug bij hevig onweer regelmatig af te rekenen met wateroverlast.