Belg wil graag ’s avonds kunnen shoppen

Anneleen Desmyter

Anneleen Desmyter

Ruim 1 300 Belgische consumenten namen deel in augustus aan een onderzoek naar winkelbehoeften dat werd uitgevoerd door Q&A in opdracht van Qrf City Retail.

Een groot deel van de Belgen zou graag later kunnen winkelen dan 18u, moment waarop de meeste winkels hun deuren sluiten. Meer dan de helft (55%) zou graag tot minstens 19u kunnen dag(deel)winkelen, het zogenaamde fun- of experience shoppen. Voor een op de vier consumenten mag het zelfs 20u worden. In het weekend liggen die percentages iets lager met respectievelijk 50% en 30%.
“Vooral voor jonge consumenten mogen de openingsuren gerust wat langer zijn”, zegt Anneleen Desmyter, CEO van Qrf. “Van de 15 tot 29-jarigen vindt 66% dat winkels langer dan 19u geopend zouden moeten zijn. Dat terwijl bij 60-plussers de meerderheid het net prima vindt om tot 18.30 uur te kunnen winkelen. Vooral steden met veel jonge inwoners en toeristen doen er dus goed aan een politiek van ruimere openingsuren te voeren.”

Ook voor zogenaamde convenience shopping, doelgerichte aankopen, mogen er langere openingsuren zijn zowel in de week als tijdens het weekend. “Hoewel de binnenstad vandaag vooral wordt voorgesteld als dé place to be voor experience shoppen, blijkt dus dat de binnenstad ook zijn troeven kan uitspelen voor het ‘run shoppen’, een snelle doelgerichte aankoop”, aldus Desmyter.

De zondagsrust is niet langer heilig. De behoefte aan een zondagsopening is onder consumenten tot 45 jaar groter dan bij 45-plussers. Opvallend: consumenten onder de 45 jaar hebben meer behoefte aan zondagsopeningen voor fun shoppen, terwijl 60-plussers dat hebben voor doelgerichte aankopen. Met een zondagsopening kan de binnenstad zowel in het segment van fun- als runshoppen duidelijk zieltjes winnen.

Naast openingstijden, zijn het winkel-, horeca- en cultuur aanbod, de bereikbaarheid en het parkeertarief voor velen doorslaggevende redenen om voor een binnenstad te kiezen, of het nu gaat om fun of convenience shoppen. Kortom, durf het bestaande los te laten. Waarom je winkel niet sluiten op donderdagvoormiddag om ’s avonds langer open te blijven? In sommige steden kun je nu al het eerste kwartier gratis parkeren, maar misschien moet dat opgetrokken worden naar een uur?
“Het lijkt ons belangrijk dat steden, retailers en parkeerbedrijven kijken hoe ze samen maximaal het potentieel van de binnenstad kunnen uitspelen”, voegt Desmyter er nog aan toe.