De e-commerce Barometer is een initiatief van The House of Marketing in samenwerking met SafeShops.be, het kwaliteitslabel voor Belgische webshops. Hiermee wordt aangetoond dat de Belgische e-commerce markt groeit tot 5 miljard, een stijging met 22% ten opzichte van 2016. Ook het aantal online handelaren is met een vierde gestegen naar bijna 15.000.  3% van de Belgische online spelers is verantwoordelijk voor 86% van de gerealiseerde omzet in België. Dit zijn slechts enkele resultaten uit de eerste e-commerce Barometer die woensdag 15 maart voorgesteld werd.

“Informatie vanuit de online handel zelf, dat is het uitgangspunt voor de e-commerce Barometer”, vertelt Greet Dekocker, managing director Safeshops.be. “Om een volledig beeld van de e-commerce markt te krijgen, is het noodzakelijk ook deze data mee in kaart te brengen.”

Deze data worden aangeleverd door PSP’s, Payment Service Providers. Een PSP creëert een betaalpagina tussen de handelaar of webshop en de consument waardoor veilige transacties worden gerealiseerd. Zij beschikken over de transactievolumes van de Belgische BTW-plichtige online handelaren, ongeacht het betaalmiddel (kaart, bankmodules, PayPal,..). De studie kwam tot stand dankzij de input van CCV, Ingenico, Sisow, Worldline, Multisafepay, Europabank, Mollie en Icepay. Samen vertegenwoordigen zij 90% van het transactievolume in België.

In 2016 kwamen er in België 3.096 nieuwe online handelaren bij. Dit komt overeen met een groei van 26% ten opzichte van 2015. Het totaal aantal online handelaren komt hierdoor bijna op 15.000.

“Dit zijn bijzonder positieve resultaten en er is nog beter nieuws. Belgische webshops grijpen marktaandeel terug op hun buitenlandse collega’s”, zegt Filip Vandegehuchte van The House of Marketing. “Daar waar in 2015 nog 50% van de e-commerce bestedingen naar het buitenland verdween, zien we dat dit in 2016 naar 46% zakt.”

De resultaten van de e-commerce Barometer geven aan dat, in 2016, de Belgische e-commerce omzet gestegen is tot 5.001 miljard (+ €907.000 tov 2015). Een kleine groep van grote spelers realiseert het leeuwenaandeel van die omzet. Zo staat slechts 3% van de Belgische online handelaren in voor 86% van de omzet. 15% van de Belgische webshops slaagt er in meer dan €100.000 omzet te realiseren.
Maar ook het groot aantal starters neemt deel aan deze beweging: 6% van hen is in het eerste jaar van lancering in staat meer dan €100.000 transactievolume te bereiken.

“We zijn bijzonder blij met de resultaten van deze e-commerce Barometer. In combinatie met het groeiend aantal consumentenbestedingen duiden deze cijfers op het feit dat e-commerce in België sterker wordt. Dat kunnen we uiteraard alleen maar toejuichen“, besluit Greet Dekocker.