Belgische retailparken zijn aan revival bezig

retailparkDe Belgische retailparken willen af van hun oubollige imago en vernieuwen zich in snel tempo. Belgische retailparken zijn gemiddeld 32 jaar oud. Een likje verf bij de meeste daarvan is dan ook geen overbodige luxe. Er zijn er in België zo’n tachtig met een oppervlakte van meer dan 10.000 m². Toch is de formule van de retailparken niet achterhaald want er komen er jaarlijks nog twee tot drie bij. De nieuwe sites zijn vaak wel zo’n 1.000 m² kleiner dan de bestaande en ook een stuk moderner.

Een en ander blijkt uit cijfers van Group Hugo Ceusters-SCMS, één van de grote vastgoedspelers in ons land en de grootste onafhankelijke beheerder van Belgische shoppingcentra.

“Retailparken zijn plekken waar je een concentratie van winkels vindt, maar toch duidelijk verschillend van de shopping-centra” zegt Wim De Lentdecker van de groep Hugo Ceusters. “Shoppingcentra hebben een gemeenschappelijke inkom, van waaruit je naar de verschillende winkels gaat. Bij een retailpark behoudt elke winkel zijn eigen aparte ingang. Ze worden wel gezamenlijk beheerd bv.op het stuk van veiligheid en technisch onderhoud”. Een voorbeeld van een retail-park bevindt zich op de A-12 naast de IKEA, waar o.m. Mediamarkt, Brico en Maisons du Monde een onderkomen hebben.

Vastgoedspeler Group Hugo Ceusters-SCMS, die zelf 16 retailparken in ons land beheert, wil die retailparken grondig vernieuwen. Dat gaat van betere beveiliging over het gebruik van gemeenschappelijke zonnepanelen, de aanleg van moderne fietsenstallingen tot het installeren van laadstations voor elektrische voertuigen en fietsen.

 

“Retailparken zijn nog altijd populair, omdat ze simpelweg voldoen aan de vraag naar efficiënt shoppen” zegt Wim De Lentdecker. “Mensen willen makkelijk kunnen parkeren, niet te ver stappen, enz. Dat vinden ze in de meeste retailparken terug. Dat ze nu qua oppervlakte wel kleiner worden, komt onder meer omdat er minder nood is aan retailparken met een grote super- of hypermarkt.”