Als de obstakels die winkeliers tegenhouden om in de hele Benelux actief te worden zouden worden weggewerkt dan kan dat 95.000 bijkomende banen en 23 miljard extra-omzet opleveren. Dat staat in een onderzoek in opdracht van het Secretariaat-Generaal van de Benelux. De onderzoekers pleiten onder meer voor een nieuwe juridische bedrijfsvorm, de Benelux-onderneming.
De studie is uitgevoerd door Vlerick Business School. Daarin staat  de detailhandel in België, Nederland en Luxemburg samengeteld goed is voor bijna 200.000 bedrijven en bijna 1 miljoen banen, een omzet van 219 miljard euro en een toegevoegde waarde van 34 miljard euro. Een eengemaakte markt zou echter meer opleveren dan de som van de drie delen. Naast de extra-banen en omzet zouden er ook nog eens 36.000 nieuwe bedrijven bijkomen, zegt de studie. Ook de prijzen voor de consument zouden dalen. Niets dan goed nieuws dus.

Er zijn nu al supermarktketens actief in verschillende Benelux-landen, zoals Ahold Delhaize, Colruyt en bol.com. Maar voor kmo’s is de stap naar het buitenland vaak nog te groot. Niet alleen is daarvoor voldoende schaalgrootte nodig, maar ze botsen ook op bijvoorbeeld verschillende wettelijke kaders of andere belastingstelsels. De onderzoekers pleiten daarom voor een “Benelux-stuurgroep voor detailhandel” die werkt aan een eengemaakte Benelux-retailmarkt met eenvoudigere en meer geharmoniseerde regels. Ook zou er een nieuwe juridische bedrijfsvorm moeten komen, de Benelux-onderneming. “De Benelux kan het goede voorbeeld geven voor de Europese integratie en het belang aantonen van zijn rol als laboratorium op het gebied van wetgeving”, klinkt het.