auto Het beheer van een garage of een dealership is niet altijd een makkelijke zaak. Een grote stock aan auto’s en onderdelen beheren, de markt van de nieuwe wagens en de tweedehandsmodellen afspeuren, offertes en bestelbonnen uitschrijven, de leads opvolgen, de marketing van het bedrijf verzorgen. Nogal wat garagisten krijgen er bijwijlen een punthoofd van. Ze zouden allicht liever sleutelen aan een defecte wagen. CarFlowManager uit Niel heeft een aantal tools in aanbod die het dagdagelijks beheer van de autohandel kunnen vergemakkelijken.

“Wij bereiken vandaag meer dan 1000 garages,” zegt directeur Kristof Paermentier. “Daarmee halen we zeker 25% van de markt. CarFlowManager is trouwens nog maar vijf jaar op de markt. In een periode waarin de autosector meer dan welke sector ook getroffen wordt door de crisis is dit een prestatie die mag gezien worden. Wij zijn ondertussen overigens ook al actief buiten de grenzen.”

Zeker in een crisisperiode is het zaak om de rentabiliteit van de onderneming met alle mogelijke middelen te verhogen. Garagisten die vertwijfeld verloren lopen in een administratieve chaos zetten met Carflowmanager een hele stap vooruit. De meeste documenten kunnen automatisch gedownload worden uit een globaal CRM-systeem dat heel wat aspecten van de autohandel aankan. “Zo hebben wij onlangs een waardebepalingsmodule voor (oude) auto’s ontwikkeld”, zegt Kristof Paermentier. “Op die manier kunnen autodealers en garagisten op basis van actuele marktgegevens onmiddellijk de waarde van een (oude) auto bepalen. Dit vergemakkelijkt de transactie bij de verkoop van een andere auto.”

Of hoe een crisis dan inderdaad een kans kan zijn om de prestaties van het bedrijf te verbeteren. “Wij geven onze klanten de garantie dat ze met onze tools effectief meer rendement uit hun activiteiten kunnen halen.”

Het gaat trouwens niet enkel om de aangereikte systemen bij het beheer van de stocks en de garages. “Wij doen ook aan dienstverlening. In de mate dat wij de dealers en de garagisten assistentie kunnen verlenen bij de marketing van hun activiteiten. Zo bij de opmaak van een website, de copywriting bij nieuwe modellen, het beheer van e-mailings enz. Wij nemen de klanten die kopzorgen effectief uit hun handen. Waarbij ze zich beter kunnen concentreren op hun eigen job.”

Bij CarFlowManager werken vandaag zo’n 15 mensen. Onder hen uiteraard ook nogal wat IT-mensen. CarFlowManager is destijds opgezet door het reclamebureau Wildstream van Frederic en Paul Apers en Jim Mangelschots. Wildstream is als bedrijf al zo’n 15 jaar op de markt.