Sinds 2009 brengt imec jaarlijks het media- en technologiegebruik in Vlaanderen in kaart met de imec.digimeter. De resultaten zijn gebaseerd op een bevraging onder 2.345 Vlamingen van 15 jaar of ouder over hun digitaal gedrag: welke toestellen bezitten ze, welke netwerken gebruiken ze en hoe staan ze tegenover al die technologie? Zopas zijn de cijfers van 2017 kenbaar gemaakt.

Exclusief voor Made in Antwerpen trekt Carole Lamarque, Founding Partner Duval Union, expert innovatieve en digitale marketing, en best seller auteur bij Lannoo Campus van het boek ‘Influencers’ enkele  conclusies uit de digimeter: wat moeten bedrijfsleiders onthouden?

Niet iedereen heeft een smartphone

22% van de Vlamingen heeft geen smartphone. Het aantal smartphones in Vlaanderen is matig gestegen in 2017 – van 74% tot 78% – daar waar de groei in de voorgaande jaren jaarlijks met 10% toenam.

Carole Lamarque: Slechts 63% van de 50-plussers heeft een smartphone. Als dat je doelgroep is, kan je met dat gegeven maar beter rekening houden en nog niet alles op alles zetten in mobiele communicatie.
Maar wat dan wel? 50-plussers zijn wel graag goed geïnformeerd en gebruiken dus zeer intensief het internet. Ze nemen de tijd om informatie op te zoeken en via hun PC maken ze ook gebruik van social media als Facebook en LinkedIn. Ook zoeken ze op hoe ze iets moeten oplossen via YouTube. De meeste 40-plussers zijn op zoek naar leesbare teksten. Zorg er dus voor dat je een optie geeft om teksten groter te zetten op je website.

Instagram in opmars

Instagram zit enorm in de lift bij gebruikers tussen 20-46 jaar. Bijna de helft van de Vlamingen in die leeftijdscategorie gebruikt Instagram.

Carole Lamarque: Instagram leent zich prima om verhalen in beeld te brengen, ‘the story behind the company’, om je doelgroep te tonen wat je bedrijf precies doet of hoe gelukkig je medewerkers op de werkvloer zijn. Bekijk hoe je Instagram voor jouw bedrijf kunt inzetten. Wij zetten ook Instagram in voor Duval Union en boeken er veel visibiliteit mee.

Populairste sociale media

4/5 van de Vlamingen is actief op minstens 1 sociaal netwerk. In alle leeftijdscategorieën neemt het aantal YouTube gebruikers toe. Ongeveer 18% van de Vlamingen is actief op Twitter. Bij de categorie 20+ neemt het aantal Facebookgebruikers ook nog toe.

Carole Lamarque: Ontegensprekelijk is video de toekomst. Ook hier geldt: beelden zeggen meer dan tekst. Post je video op YouTube want daar word je sneller opgemerkt. En uiteraard ook op Facebook. De innovatieve ondernemer denkt nu ook al na over aansturing via Amazone Echo (Alexa) en Google Home die je aanstuurt via je stem: voice will disrupt the world very soon. 16% van de volwassenen in de VS bezit nu reeds een Amazone Echo (Alexa) en Google Home. Vanaf 25% kan je van een impactvolle trend spreken.

Whatsapp Bizz komt eraan

Whatsapp wordt alsmaar meer gebruikt (stijging van 25% naar 31%). Zeker in de leeftijdscategorie 20-49 is dat bijna dagelijks, hoewel Snapchat (47%) en SMS (61%) nog steeds populairder zijn. Bij jongeren (15-19) is Messenger nog altijd populairder dan WhatsApp, dat nu door 30% dagelijks gebruikt wordt.

Carole Lamarque: Dit jaar zal WhatsApp Business beschikbaar zijn. Intussen kan je als bedrijf al met de gewone WhatsApp aan de slag. Zo kan je b.v. een specifieke WhatsApp klantengroep opzetten – in plaats van een nieuwsbrief te mailen – en de dialoog aangaan.
Hoe zit het met GDPR op dit vlak? Een gesloten groep is niet publiek, maar overloop toch de basisbegrippen zodat je bijvoorbeeld geen gevoelige informatie over klantengroepen gaat vrijgeven zonder toestemming binnen je WhatsApp groep. Belangrijk om weten is dat WhatsApp behoort tot de Facebook Inc bedrijfsgroep en dat het niet duidelijk is of er nu data zoals b.v. gsm-nummers van WhatsApp gebruikers gedeeld worden met Facebook .