Christian Wijnants zet terug in op klassieke show

Christian Wijnants (foto Marcel Lennartz)

Christian Wijnants (foto Marcel Lennartz)

Vorig jaar gaf modeontwerper Christian Wijnants die zijn flagship store aan de Steenhouwersvest in Antwerpen heeft, geen show in Parijs tijdens de modeweken. De ongeveer 90 wereldwijde verkooppunten waar Wijnants’ collectie te vinden is, konden daar mee leven.
“Voor de meeste retailers gaat het vooral om het product zelf. Voor de pers én voor warenhuizen is een show wel belangrijk. Mensen winkelen daar en als ze je naam niet kennen, lopen ze je collectie voorbij”, zegt Christian Wijnants.

Vooralsnog zet Christian Wijnants terug in op een klassieke catwalk show. “Voor je naamsbekendheid en vooral om op niveau in het hogere segment te blijven meedraaien is dat echt wel noodzakelijk”, vult de designer aan.

In juni heeft Wijnants zijn pre-springcollectie RESORT17 tijdens verschillende showrooms voorgesteld aan de professionele buyers. Nu resten Christian Wijnants nog een goede tien weken voor het ontwerpen en produceren van de lente-zomer collectie 2017 en het voorbereiden van zijn show voor de modeweek in Parijs van 27 september tot 5 oktober.

Modemerken experimenteren met formules om hun collecties onder de aandacht te brengen. Een aantal grote modehuizen kondigde aan af te stappen van traditionele shows. Tom Ford en Burberry pakken het nog anders aan: vanaf dit najaar gaan zij onmiddellijk na hun show de getoonde collectie in de winkels brengen. Tot nu toe was het zo dat na de show de professionele aankopers hun bestellingen in de showroom plaatsten. Pas een half jaar later vond de consument de collectie in de winkels. Als je weet dat onmiddellijk na de shows via Instagram de catwalk foto’s al worden verspreid, dan is het nieuwe voor de consument er snel af. “Om die reden werken de meeste merken tegenwoordig met tussencollecties zodat er meer ‘opwinding’ in de winkels is”, zegt Wijnants.
Voor veel merken is het ook een probleem dat grote ketens op heel korte tijd imitaties van catwalk ontwerpen kunnen maken die nog eerder in hun verkooppunten liggen dan de originele ontwerpen van de designers in de winkel.
Bovendien gaan Gucci en Burberry geen aparte mannen- en damesshows meer geven tijdens de modeweken, maar de collecties combineren.