ANTWERPEN – Fosbury & Sons in Antwerpen ontving deze week een inspiratievolle masterclass van Woman UP. Met meer dan 100 gegadigden voor 50 beschikbare plaatsen was de interesse enorm. De Antwerpse onderneemster Anne-Catherine Gerets van Clo Clo Studio is het gezicht van de campagne.

Bijna 1 op 3 vrouwen wil ondernemen, maar doet het niet. Om die reden werd Woman UP, een initiatief van Contrex en Ulele, in het leven geroepen. Via crowdfunding wil het project zes onderneemsters ondersteunen met extra financiële steun en begeleiding om hen een duw in de rug te geven zodat ze toch hun droom najagen.

“Het is duidelijk dat er iets leeft op het vlak van een eigen project bij veel vrouwen. Dat blijkt uit het hoge aantal geïnteresseerden voor de masterclass”, klinkt het bij Woman UP. “Vrouwen hebben ondernemersplannen, waarbij lokaal, kleinschalig en vaak artisanaal belangrijke elementen zijn. Toch is er vaak een gebrek aan zelfvertrouwen en onderschatten ze zich. Dat merken we uit een recente studie die we deden.”

Antwerps voorbeeld

In het onderzoek van Woman UP werd gepeild naar hoe vrouwen de vaardigheden van zichzelf en die van mannen inschatten. Daaruit blijkt dat 1 op 3 vrouwen uitgesproken verschillen opmerkt. Ze voelen aan dat mannen sterker zijn als het gaat om daadkracht, zelfzekerheid en verkoopkwaliteiten. Vrouwen overtreffen mannen wel op het vlak van EQ, creativiteit en langetermijndenken, maar doen wel weer onder wanneer het gaat om technische kennis.

“Deze resultaten tonen aan dat dit moet worden aangepakt”, besluit Woman UP.

Woman UP neemt Anne-Catherine Gerets van het Antwerpse Clo Clo Studio als voorbeeld van een oorspronkelijk klein project dat het tot succes schopte. Ze startte in 2014 met de blog Clo Clo en een jaar later groeide daar het eigen bedrijf Clo Clo Studio uit, waarbij Anne-Catherine Gerets aan interieurstyling doet en voor magazines schrijft.