Op 16 mei 2017 organiseerden de opleidingen Journalistiek en Communicatiemanagement van AP Hogeschool in Antwerpen met een aantal partners de eerste ‘Content Rules?!’ conferentie: een nieuw congres dat op zoek ging naar de raakvlakken tussen journalistiek, communicatie en marketing.

Chris Van Gils, curator van Content Rules?!: “Dit congres richt zich op de communicatie-industrie: media, agencies, marketeers, adverteerders, journalisten, … Ons doel is om samen inzicht te verwerven, discussies aan te gaan, helderheid te scheppen en te netwerken.”

AP wist marketinggoeroe Joe Pulizzi te strikken als een van de keynote sprekers.
Hij deelde zijn ervaring met en kennis over content marketing met het publiek. Publishing ziet Pulizzi als de toekomst van marketing. Bedrijven zetten veel info op hun site, maken veel posts via social media en toch blijft het resultaat uit. Al die ‘brand talk’ zijn praatjes voor de vaak. Pulizzi presenteerde zijn ‘The Content Inc model’, een zes stappen publishing model, waarbij de focus moet gericht zijn op de werkelijke behoeften van de klant. Heel wat bedrijven hebben geen content missie en gedocumenteerde strategie. Het komt erop aan eerst je doelgroep, je publiek op te bouwen en vertrouwen te scheppen. Dat vraagt tijd, soms tot twee jaar. Pas daarna kan je die inspanning verzilveren.
In het boek ‘Killing marketing’ dat dit najaar verschijnt, gaat Pulizzi hier dieper op in. In afwachting kan je op de site van Pulizzi’s Content Marketing Institute een boeiend filmpje bekijken.

De conferentie gaf nog twee andere key note speakers een podium. Dave Trott, ervaren reclame “rot”, had het op een eigenzinnige manier over brand storytelling en creativiteit. Slechts 10% van alle opgezette advertentieacties werkt. Alles draait rond impact creëren, duidelijk communiceren om vervolgens de consument te overtuigen. Als je doeltreffend je klant wil bereiken, moet je weten hoe het menselijk brein werkt.

Liesbeth Van Impe, hoofdredacteur van Het Nieuwsblad gaf vanuit de krant haar kritische en controversiële mening over contentmarketing.
“Content wordt niet plots het toverwoord dat advertising tot journalistiek maakt. Een journalist doet onderzoek, stelt vragen en zoekt naar oplossingen. Hij is niet van bij het begin gebonden aan zijn conclusie. Een marketeer die content aanlevert, weet exact wat hij wil brengen”, zei Van Impe.

Naast de plenaire sessies waren er ook heel wat praktische workshops en verschillende ‘deep-dives’. Best boeiend, maar wel enige  overkill op programmavlak, wat de deelnemers voor moeilijke keuzes plaatste.
Maar in elk geval een mooi initiatief waaraan de studenten Journalistiek en Communicatiemanagement dankzij hun inzet mee verdienste hebben.