Deze week organiseert This is Antwerp, het alternatieve reismagazine van Visit Antwerpen, D.A.T.E. (Discover Antwerp Through Experience): 13 jonge Europese ondernemers ontdekken wat Antwerpen te bieden heeft op het vlak van creativiteit en innovatief ondernemerschap.

Met D.A.T.E. promoot Antwerpen zichzelf internationaal als creatieve en innovatieve stad. Dit jaar staat de week voor het eerst ook in het teken van een thema: de grafische en visuele kunsten.

De deelnemers bezoeken heel wat Antwerpse ‘hotspots’ en gaan langs bij lokale collega-ondernemers. De Antwerp Gallery Tour leidde hen de eerste dag naar hippe Antwerpse galerijen. Ook nemen ze deel aan o.a. workshops in het atelier van juwelier Nico Taeymans en bij Kastaar, een print- en lay out-bureau dat met oude drukpersen werkt. Op het einde van de week wonen ze SHOW 2017 bij, de modeshow van de laatstejaarsstudenten van de Modeafdeling – Koninklijke Academie voor Schone Kunsten AP Hogeschool.

Koen Kennis, schepen voor toerisme en middenstand: “Door jonge Europese ondernemers en trendsetters uit te nodigen om kennis te maken met creatieve Antwerpse locals, bieden we hen een unieke manier om te proeven van de veelzijdige en creatieve kanten van onze stad. De vorige edities konden telkens rekenen op veel succes en vonden via diverse internationale online platformen weerklank in het buitenland. Die promotie is belangrijk om jonge bezoekers te bereiken en te overtuigen om Antwerpen te bezoeken.”

Het hoogtepunt van D.A.T.E. 2017 is D.A.T.E.lab. Zes van de internationale gasten staan bekend om hun werk in de visuele kunsten. This is Antwerp koppelde hen aan zes Antwerpse designers en vroeg hen om nieuwe kunstwerken te creëren, gebaseerd op elkaars werk. Die worden op donderdag 1 juni voorgesteld in Fosbury & Sons aan de Mechelsesteenweg 271. Op die vernissage is de Antwerpse creatieve sector uitgenodigd om kennis te maken met de internationale gasten en hun kunstwerken.

In 2011 lanceerde Visit Antwerpen de campagne ‘This is Antwerp’, met als doel Antwerpen bij jonge reizigers op de kaart te zetten. Hierbij is de samenwerking met jonge, creatieve locals heel belangrijk. Ze delen nieuwe hotspots, verborgen plekjes, evenementen en tips & tricks via de verschillende kanalen van This is Antwerp. Daarnaast is er een mobiele app waarmee jonge bezoekers de juiste adressen vinden, weg van de platgetreden paden. This is Antwerp is een succesverhaal, met jaar na jaar stijgende bezoekcijfers op de verschillende kanalen.

Wie de 13 creatieve buitenlandse deelnemers aan D.A.T.E. zijn, is te volgen op www.thisisantwerp.be, www.facebook.com/thisisantwerp, www.instagram.com/thisisantwerp en www.twitter.com/_thisisantwerp_