Een beetje later dan gepland heeft De Serre – tot nu toe vooral bekend als vernieuwende resto- en eventruimte mét zomer pop up Bar Botanique in Antwerpen – zijn eigen ‘De Serre Horeca Digital vzw’ gelanceerd. Een allereerste Innovatieraad gaf hiervoor officieel groen licht. Binnen dit samenwerkingsproject van toeleveranciers worden allerhande data digitaal gebundeld.

Doorgedreven digitale transitie in de horecasector

Het ultieme doel is een tweeluik: een virtuele manager voor de doorsnee-horecazaak bouwen én het opzetten van een ‘business intelligence platform’ van waaruit de ganse horecasector up to date en ondersteund kan worden.
Dat ook de horecasector in een erg doorgedreven digitale transitie zit, is ondertussen duidelijk geworden. Denken we alleen nog maar aan de witte kassa. Hoe ermee omgaan in de praktijk, blijkt evenwel andere koek.

Netwerk van toeleveranciers voor de horecasector

De Innovatieraad wil met ‘De Serre Horeca Digital’ een helpende hand uitsteken. Het omvat een netwerk van toeleveranciers voor de horecasector die door het uitwisselen van kennis en ervaringen een pak data vergaren. Dat moet het nieuwe platform in staat stellen de juiste tools aan te reiken om horecazaken op een efficiëntere manier, cijfermatig dan, te managen.
Partners als Metro, ING en Stad Antwerpen ondersteunen het initiatief. Heel wat andere gevestigde waarden nemen al deel aan de Innovatieraad: BOMA, ETC, Citydepot en VNV Horecamanagement aangevuld met startups als Forganiser, Payconiq, Tsjing, Apicbase, Are They Happy, Horecafocus en AAPI.

Virtuele manager

Sebastian Rummens, voorzitter van De Serre Horeca Digital vzw: “Met de virtuele manager proberen we vooral tijd te creëren voor de ondernemers zodat ze erin slagen zich intensiever te bekommeren over zaken zoals marketing, visie en opleidingen. De softwaretools zorgen dan wel voor de juiste cijfers. Het Business Intelligence platform moet uitgroeien tot een real-time dataplatform. Leden van De Serre Horeca Digital vzw kunnen er inzichten uithalen om zo up-to-date te blijven van nieuwe tendensen en cijfers over de sector. Ook vergelijken met andere zaken in de buurt behoort in de toekomst tot de mogelijkheden. Als innovatieplatform boek je resultaat door bedrijven te laten samenwerken, zelfs al hebben ze deels concurrerende producten. Het stimuleert om meer naar de noden van de klant te kijken en om je beter te positioneren in je niche.”

Missie van de vzw

De Serre Horeca Digital vzw beoogt de horeca tot een financieel gezonde sector te maken en een opleidingscurriculum op te stellen rond workshops en opleidingen over digitale tools en innovaties; voor zowel ondernemers, werknemers als werkzoekenden. De eerste opleidingen vinden kort na de zomer plaats. Vaste uitvalsbasis van De Serre Horeca Digital is uiteraard restaurant De Serre, Lange Gasthuisstraat 29 in Antwerpen. Het platform gaat weldra weliswaar ook de baan op. Met roadshows zal het langs verschillende Belgische centrumsteden passeren.