Het Nederlandse Rijkswaterstaat en het consortium BAAK Blankenburg-Verbinding hebben een contract ondertekend voor de realisatie van de A24-Blankenburgverbinding.

Die verbinding, een combinatie van wegen en een tunnel, moet zorgen voor een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse havens en de Rotterdamse regio. 

Het project zal worden gerealiseerd door een consortium van Ballast Nedam Infra, en DIMCO en Dredging International. DIMCO is de waterbouwkundige poot van bagger- waterbouw en milieugroep DEME. Daarnaast treedt Macquarie Capital op als financieel adviseur van het consortium. 

Aan het project hangt een prijskaartje van circa 1 miljard euro. Het project bestaat uit het ontwerp en de aanleg van de A24 Blankenburgverbinding, inclusief 20 jaar beheer en onderhoud na het beschikbaar komen van de nieuwe infrastructuur. De aandeelhouders binnen het project zijn Macquarie Capital met een belang van 70 procent, en Ballast Nedam Concessies en DEME Concessions Infrastructure, elk met een belang van 15 procent.

Nieuw project moet bereikbaarheid verbeteren en files verminderen

De nieuwe 4 kilometer lange A24, inclusief de Blankenburgtunnel, verbindt de A20 en de A15. De A24 verbetert de bereikbaarheid en vermindert de files, in de regio Rotterdam, die één van de belangrijkste economische regio’s van Nederland is. Het project omvat de aanleg van een afgezonken tunnel, een landtunnel en twee wegenknooppunten. 

Het project speelt een belangrijke rol in de realisatie van het Masterplan Rotterdam Vooruit (2009), een ontwikkelingsvisie voor de Rotterdamse regio voor de periode 2020 – 2040.De opening van de Blankenburgverbinding staat gepland tussen 2022 en eind 2024.