Opvallende resultaten komen naar voren uit een enquête* in opdracht van SAP, bij meer dan 1.000 Belgische bedrijven. Bijna 6 op 10 van de Belgische bedrijven geeft aan dat – zonder digitale transformatie – groei en competitiviteit steeds moeilijker zullen worden. Maar er dient nog een flinke weg afgelegd te worden. 53% verwacht immers dat digitale innovaties, binnen het jaar, hun sector zullen veranderen. 

Naar aanleiding van het SAP Forum ‘Digital Shift’ dat op 6 september plaatsvond in Brussel heeft SAP in haar nieuwe Technobarometer gepeild naar de actuele situatie.

Groeiend besef van digitale impact

“We zijn op de goede weg, maar er is nog veel werk aan de winkel”, zegt Alain Georgy, managing director SAP BeLux. “In de eerste editie van onze Technobarometer, zo’n 18 maanden geleden, stelden we vast dat 24% van de Belgische bedrijven verwachtte dat digitale innovaties – binnen het jaar – een impact zouden hebben op hun sector. Vandaag tonen de nieuwe resultaten dat 53% van de bedrijven dit nu verwacht. Dat is dus meer dan een verdubbeling.”

Digitale transformatie wordt realiteit

90% van de deelnemende bedrijven aan de enquête geeft aan dat digitale transformatie voor hun bedrijf belangrijk tot zeer belangrijk is. Zonder digitale transformatie zal het steeds moeilijker worden om te groeien en competitief te blijven (58%). Meer dan 1 op 4 denkt bovendien dat hun bedrijf binnen 10 jaar niet meer zal bestaan indien er niet geïnvesteerd wordt in digitale transformatie.

43% van de Belgische bedrijven heeft op dit moment digitale transformatie al helemaal of gedeeltelijk geïmplementeerd. Bij grote bedrijven (> 500 werknemers) is 87% bezig met digitale transformatie. Voor slechts 4% is dit niet aan de orde. De helft van de Belgische bedrijven heeft tot 5 digitale projecten lopen. Bij 1 op de 5 zijn dat er tussen de 5 en 20.

Bij kmo’s zegt 77% in de beginfase te zitten. Een vergelijking met de eerste editie van de Technobarometer wijst uit dat kmo’s nu op het niveau staan waar grote bedrijven zich toen bevonden. Ze zijn zich bewust van het feit dat er iets gaat veranderen, maar ervaren nog niet onmiddellijk de gevaren van het gebrek aan digitale transformatie.

Hoe vertaalt digitale transformatie zich dan?

Uit de resultaten van de vorige Technobarometer kwam naar voren dat voor Belgische bedrijven  digitale transformatie zich hoofdzakelijk vertaalde in projecten rond cloud, mobile en ERP.

De nieuwste Technobarometer vermeldt technologieën waar anderhalf jaar geleden amper sprake van was, zoals robotics of machine learning. Cloud computing is meer dan verdubbeld en e-commerce popt bovenaan de lijst van digitale toepassingen op met 47%. Alles wat met data te maken heeft, kan rekenen op scores tussen de 30 en 40%. Denk hier bv aan business intelligence (36%), het monitoren van contactmomenten (35%) of tracking & dashboards (35%). Bijna 1 op 4 bedrijven heeft projecten rond machine learning lopen.

Technologie gebruiken om business value te creëren

“In onze vorige studie werd digitale transformatie vaak nog bekeken als een technologisch probleem. De nieuwe Technobarometer geeft duidelijk aan dat technologie geen probleem meer is”, gaat Alain Georgy verder. “De uitdaging voor Belgische bedrijven bestaat erin om technologie zo te gebruiken dat je business value creëert.”

*Enquête (online), uitgevoerd in juli & augustus 2017, door Trends – TrendsTendances bij 1.092 Belgische bedrijven. De deelnemende bedrijven zijn actief in de privé-, openbare en non-profit sector.