Een dochter van baggerbedrijf DEME, DIMCO, neemt deel aan een consortium dat het contract voor de bouw van de Nederlandse RijnlandRoute heeft binnengehaald. Het contract is door de provincie Zuid-Holland toekend aan Comol5 , een joint-venture met verder nog bedrijven als Mobilis en Croonwolter&dros en Vinci constructions. Het contract is 492 miljoen euro waard.

Comol5 zal instaan voor het heraanleggen van verkeerswisselaar Leiden West en het aanleggen van
de nieuwe N434. Deze wordt 4 km lang en omvat ook een boortunnel van 2,2 km. Naast de bouw zelf zal Comol5 ook vijftien jaar lang instaan voor het onderhoud.
De RijnlandRoute is de nieuwe wegverbinding van Katwijk via de A44 naar de A4 in Leiden. Deze
route komt er om de toegankelijkheid van de regio en de verkeersdoorstroming te verbeteren en de
economische groei te stimuleren.
De projectpartners van Comol5 zijn niet aan hun proefstuk. Ze hebben eerder grootschalige infrastructuurprojecten, zoals bruggen en tunnels, en boortunnels in het bijzonder gebouwd. Ze waren onder andere betrokken bij de aanleg van de Coentunnel en de spoorwegtunnel in Delft in Nederland.
Martin Ockier, General Manager DIMCO: “Voor een complex infrastructuurproject zoals de
RijnlandRoute kan DIMCO bogen op de nodige technische kennis en ervaring. De techniek van
geboorde tunnels, waarin wij ons specialiseren naast maritieme civiele werken, sluit nauw aan bij
baggertechnologie van de DEME Group, waar DIMCO deel van uitmaakt”.
DIMCO is een dochteronderneming van de Belgische bagger-, milieu- en waterbouwgroep DEME en is gespecialiseerd in projecten rond waterinfrastructuur en burgerlijke bouwkunde.
Mobilis en Croonwolter&dros zijn werkmaatschappijen die behoren tot TBI. TBI is een bedrijvengroep die de
fysieke leefomgeving innoveert, organiseert en onderhoudt. De TBI-ondernemingen hebben
gespecialiseerde expertise van hoge kwaliteit op het vlak van technologie, bouw en infrastructuur.