Tiende generatie bij Drukkerij Dirix

dirixMet Raf De Laet is de tiende (!) generatie aan het roer gekomen bij de Drukkerij Dirix in Ekeren. Het familiebedrijf zette enkele tijd terug zijn 137ste jaargang in en lijkt ambitieuzer dan ooit.

Zaakvoerder Raf De Laet heeft alvast voor herbronning en kwaliteitsverbetering geopteerd. Om een en ander te omkaderen pakt de drukkerij uit met een nieuw logo en een bijpassende huisstijl. Onder de verkorte naam (niet langer Drukkerij Dirix-Van Hoof) wil het bedrijf de komende decennia inzetten op de ‘magie van meesterlijk drukwerk’ en heel kort inspelen op de actuele behoeften en tendensen.

Merkwaardig toch. Een familiebedrijf dat al aan tien generaties toe is. De Drukkerij Dirix heeft werkelijk alles overleefd en doet het met zijn 15 personeelsleden uitstekend.

“Na 10 generaties was het familiebedrijf aan een krachtige vernieuwingsoperatie toe. Dat hebben we grondig aangepakt. De oorspronkelijke naam Drukkerij Dirix-Van Hoof werd gehalveerd. Naast een nieuw logo en bijpassende huisstijl werkten we met het ganse team aan de optimalisering van de levertermijnen, orderopvolging, workflow en nog veel meer. Onze kernwaarden voor de toekomst zijn meesterlijk vakmanschap, durf meer met papier, buitengewoon creatief en respectvol”, vertelt zaakvoerder Raf De Laet.

Naast offsetdrukwerk is Drukkerij Dirix vooral ook specialist in letterpress en hotfoil. Op het vlak van letterpress is de drukkerij zelfs een van de grootste in ons land. Bij deze druktechniek op authentieke, ambachtelijke persen komt heel wat intensieve handenarbeid kijken. Letterpress leent zich zowel voor grote als kleine oplagen op eerder uitzonderlijke en exclusieve papiersoorten en –dikten. Zo kwam onlangs de opdracht binnen om liefst 600.000 posters te drukken. “Ik durf gerust stellen
dat wij met letterpress de facto zowat opnieuw werken zoals 50 jaar geleden maar deze markt doet het vandaag uitstekend. Beter dan ooit.”

Drukkerij Dirix wil vooral ook professioneel advies geven. Op allerlei nieuwe papiersoorten probeert de drukkerij regelmatig uiteenlopende technieken uit. Deze testen verlopen heel vaak in overleg met vormgevers. Dit mondt uit in een reeks inspiratiekaarten die Drukkerij Dirix tot 8 maal per jaar via mailings toestuurt aan grafische vormgevers, reclamebureaus, architecten, modespecialisten enz.

In samenwerking met papierproducent Igepa realiseerde de Ekerse drukkerij ook een uitzonderlijk boekje (‘Beastly Inspiring Print & Paper Collection’), bedoeld voor reclamebureaus en grafische vormgevers. Het bundelt allerlei druktechnieken én de effecten ervan op verschillende soorten papier. Het toont aan dat er druktechnisch heel veel mogelijkheden zijn en dat het absoluut mogelijk is om buiten standaard te werken. Het boekje omvat liefst 26 papiersoorten, waarvan enkele heel speciale die niet altijd via gewone offset bedrukt kunnen worden. Maar letterpress of hotfoil blijkt in die gevallen wel perfect te kunnen.

Raf De Laet: “Ons team bestaat uit 15 bekwame medewerkers. Ook wat de veredeling van het drukwerk betreft, kunnen wij heel veel intern uitvoeren. Onder meer lamineren, inbinden, afgeronde hoeken aanbrengen, boorgaatjes voorzien, dat gebeurt allemaal binnen het bedrijf zelf. Dat is zeker ook een pluspunt naar onze klanten toe. We adviseren met kennis van zaken. We staan vervolgens garant voor meesterlijk drukwerk en we werken het ook op professionele wijze af.”

De klanten van de Drukkerij Dirix? Bedrijven, particulieren maar de laatste maanden ook vooral veel ontwerpbureaus. De Drukkerij Dirix werkte verleden jaar een omzet bijeen van 1,6 miljoen euro.