Seal Jobs, een app die bestemd is voor zowel werkzoekenden als bedrijven die personeel zoeken hebben een methode uitgewerkt die lijkt op die van de populaire datingsite Tinder. Heel wat studenten zoeken snel een ‘last-minute’ job en dat is precies het publiek waarop Seal Jobs mikt.

Studenten geven een aantal voorkeuren op (tijd, locatie, sector, functie) en gaan vervolgens aan het swipen. Werkgevers kunnen op hun beurt via chat/videomogelijkheden de juiste kandidaten selecteren. Je kan met andere woorden je studentenjob in luttele minuten vinden zonder naar een interimkantoor te moeten gaan.

Het concept slaat duidelijk aan. Sinds de lancering in oktober vorig jaar zijn er al 500 bedrijven en 10.000 kandidaten actief op het platform. In totaal waren er al zo’n 4.000 succesvolle ‘matches’.

Maar Seal Jobs werkt niet uitsluitend voor studenten, zegt Yannick Van der Gucht, CEO van Seal Jobs. “We zijn gestart vorig jaar in februari. En de verhouding tussen studenten en niet-studenten is nu ongeveer 60 – 40.”

Yannick Van der Gucht heeft Seal Job opgericht samen met Matthias Van Lent en Martijn Kerckhaert.  Alle drie startten ze al met ondernemen tijdens hun studieperiode. Yannick heeft een diploma handelsingenieur van de KU Leuven en studeerde aan de Antwerp Management School.

‘Het is daar, aan de Antwerp Management School dat ik de microbe voor het ondernemerschap te pakken kreeg’ zegt Yannick. ‘We hebben de idee van een digitaal interimkantoor met zijn drieën uitgewerkt. Martijn had ervaring met een interimkantoor voor studenten, maar dan off line”.

Het drietal startte met hun onderneming in februari 2016. In juni waren de investeerders gevonden en was het business plan rond. De hoofdinvesteerder is Vivaldis-interim, dat in Antwerpen een kantoor heeft op de Frankrijklei. “Vivaldis-interim was op zoek naar een digitale partner’ zegt Yannick. ‘Dat zijn wij dus geworden. Met Seal Jobs hebben we een nieuw digitaal business model dat complementair is aan het business model van Vivaldis Interim. Daarenboven bieden zij expertise van de markt en zorgen zij ook voor de financiering die onze groei moet ondersteunen”.

Concurrentie is er wel in het wereldje van digitale interim-arbeid. Zo is er ‘Ploy’, de online job-app van Randstadt. Maar die gaat uitsluitend over horeca-personeel, terwijl Seal Jobs de hele interimmarkt bestrijkt.

‘We spelen kort op de bal’ zegt CEO Yannick Van der Gucht. “Als er plots een grote vraag is naar chef-koks bijvoorbeeld, dan gaan we die markt bewerken. Pro-actief werken is de boodschap”.