Telenet Business heeft een programma uitgewerkt om zelfstandigen te helpen het digitale tijdperk binnen te treden. Telenet zal de komende maanden digitale experts uitsturen naar 1000 kmo’s om hen de mogelijkheden van digitalisering en sociale media uit te leggen. Uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK bij 304 zelfstandigen in België blijkt dat de drempel om digitaal te ondernemen groot blijft. Een vierde van de zelfstandigen heeft zelfs geen tijd om te bedenken hoe online toepassingen hun zaak zouden kunnen promoten of laten renderen.

De meeste zelfstandigen beseffen dat ze moeten digitaliseren om hun concurrenten en de grote merken voor te blijven maar weten niet hoe ze dat aan boord moeten leggen. 43 procent van de zelfstandigen heeft geen website, 54 procent heeft geen Facebookpagina, en 34 procent gebruikt geen van beide. Ook op het vlak van e-commerce lopen kmo’s achter: 82 procent heeft nog geen webshop.

“Met het project ‘De Digitale Versnelling’ willen we het engagement aangaan om zelfstandigen en kleine ondernemingen te helpen om deze digitale uitdagingen om te zetten in opportuniteiten” zegt Martine Tempels, senior vice president van Telenet Business. “We willen hen tonen dat online ondernemen met bijvoorbeeld een website, sociale media of e-mailcampagne niet moeilijk of tijdrovend hoeft te zijn.”

Concreet kunnen 1.000 zelfstandigen en kmo’s een gratis bezoek aanvragen van een onafhankelijke digitale expert. Zo kunnen ze advies krijgen over adverteren op sociale media, over een webshop oprichten tot een gericht e-mailbestand opbouwen.

De Antwerpse architecte Sophie Van Noten heeft al een expert over de vloer gekregen. Ze had voordien geen sociale mediaprofiel. Na het bezoek van de digitale expert werd er een facebookprofiel en pinterestaccount aangemaakt. Sophie zet nu iemand in om haar sociale mediaprofielen regelmatig te updaten. Daarnaast gaf de digitale expert ook heel wat tips voor haar nieuwe website. 

Volgens Kristof Nizet, een van de experten die kmo’s zal helpen, kunnen kmo’s veel efficiënter werken als ze gedigitaliseerd zijn. “Een goede online aanwezigheid helpt om je omzet en je potentiële bereik te verhogen”.