Antwerpen – Dinsdag 20 februari organiseerde Alfaport Voka in samenwerking met Flows voor het eerst een Antwerpse havensummit. Zo’n 150 aanwezigen bogen zich over thema’s als de Brexit, de mogelijke concurrentie van Zuid-Europese havens en de investeringen van China in de Zijderoute.

Stephan Vanfraechem, algemeen directeur Alfaport Voka: “Alleen havens die zich het best aanpassen zullen overleven. We moeten daarbij onze radar zeker niet alleen richten op de buurlanden, maar ook verder durven kijken.”

Havens moeten de groei altijd een stap voor zijn

Professor Theo Notteboom, hoogleraar aan de UA,  Ugent en Shanghai Maritime University, schetste als eerste spreker in een maritieme State of the Union hoe handelsstromen verschuiven en hoe ze de werking van onze zeehavens beïnvloeden. Hij beklemtoonde dat havens de groei altijd een stapje voor moeten zijn en wees onder meer naar de haven van Rotterdam die met de tweede Maasvlakte onmiddellijk klaar zal staan om de groei op te vangen. Ook ziet Prof. Notteboom de grotere transparantie van informatiestromen ertoe leiden dat klanten het havennetwerk als geheel bekijken, wat een grote invloed kan hebben op de havenkeuze.  

Zuid-Europese havens zijn aan een opmars bezig

Prof. Francesco Parola, verbonden aan de universiteit van Genua, bracht inzicht in de opmars van de Zuid-Europese havens. 
Stephan Vanfraechem vatte de inzichten van Prof. Parola als volgt samen: “Voorlopig wordt de opmars van deze havens richting noorden nog gestuit door de ontbrekende schakels in hinterlandverbindingen. Eens die horde genomen is, door onder meer de aanleg van nieuwe spoorverbindingen, zullen havens zoals die van Barcelona, Genua en Trieste zeker de markt bespelen die nu bediend wordt door de Noord-Europese havens.” 

China investeert enorm 

Ook voor China moeten onze havens op hun hoede zijn. Turloch Mooney, senior editor bij marktanalysebureau IHS Markit Londen, gaf meer inzicht in de investering van 1,2 triljard dollar die China – verspreid in de tijd – doet in de aanleg van weg- en spoorinfrastructuur, maar ook in olie- en gaspijpleidingen vanuit Centraal China naar Centraal Azië, Rusland en Noord-Europa.
Eveneens met de investeringen in haveninfrastructuur in Zuid- en Zuidoost Azië, Oost-Afrika en het noorden van de Middellandse Zee vergroten zowel de Chinese overheid, semi-overheden en private spelers hun invloed op het mondiale speelveld.

Brexit impact

Tot slot kwam ook de Brexit aan bot. “Volgens Jonathan Roberts van UK Chamber of Shipping zal na de Brexitdeal vooral de markt terug zijn rol gaan spelen en zou er weinig veranderen. We moeten de emotie in dit hele debat laten varen en de economie terug zijn ding laten doen, want de markt blijft immers de markt met alle potentieel van oudsher. Maar persoonlijk ben ik wel benieuwd hoelang de Britten dit credo kunnen volhouden”, besloot Stephan Vanfraechem. 

Enkele sfeerbeelden (c) foto’s Alfaport Voka