exmarexmarHet gaat voor de gastankerrederij Exmar steeds meer de goede richting uit. Er is immers een klant gevonden voor de eerste drijvende LNG-fabriek die de Antwerpse onderneming bouwt in Colombia. Het Russische Gazprom heeft een contract getekend om vijf jaar gebruik te maken van de installatie.

Exmar oriënteert zich als rederij vooral naar het vervoer van LNG, liquefied natural gas. De Antwerpse rederij heeft verscheidene LNG-tankers in bedrijf en vervoert er gas mee van bij de producenten tot de afnemers. Het bedrijf spitst zich overigens ook toe op het transport van LPG, liquefied petroleum gas.

De exploitatie van zogenaamde drijvende LNG-fabrieken is een diversificatie-optie die enkele tijd geleden uitgetekend werd door topman Nicolas Saverys. Het ging aanvankelijk nogal wat moeilijk. De economische crisis bleef ook in de gassector niet zonder gevolgen. Saverys zette evenwel door en lijkt nu het gelijk aan zijn kant te krijgen. Een drijvende LNG-fabriek is zoveel als een barge waarop aardgas vloeibaar gemaakt wordt om het te kunnen vervoeren met een LNG-schip.

De Colombiaanse FLSU-eenheid (floating liquefaction & storage unit) wordt gebouwd in samenwerking met de groep Pacific Rubiales Energy. Die heeft ondertussen een leveringscontract gesloten met het Russische Gazprom Marketing & Trade. De Russen zouden gedurende vijf jaar 0,5 miljoen ton gas kopen. De eerste leveringen zijn voorzien voor het tweede kwartaal 2015 en zouden dan via de drijvende LNG-fabriek van Exmar lopen.

De bewuste FLSU-eenheid is evenwel nog niet klaar. De werken schieten wél goed op. Vorige week werden de drie LNG-opslagtanks geïnstalleerd. Ondertussen is ook begonnen met de bouiw van het dek en het bovendek.

Merkwaardig: Exmar heeft ondertussen een tweede bestelling voor een gelijkaardige FLSU-fabriek binnengekegen voor Canada.