Donderdagavond 22 februari was het dubbel feest op vlak van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Time4Society vzw, die dit jaar haar tiende verjaardag viert, reikte voor de derde keer de ‘CSR Professional of the Year’ Award uit. De prijs bekroont een professional die binnen zijn of haar bedrijf een MVO-voortrekkersrol speelt. En diezelfde avond stelden Nathalie Bekx, CEO Trendhuis en Time4Society, en Michael Anseeuw, Head Retail Banking BNP Paribas Fortis, de resultaten van de eerste CSR Monitor Belgium voor.

Nathalie Bekx: “Met deze CSR Monitor nemen we poolshoogte van de CSR-realisaties in België. Hiermee willen we tegemoet komen aan de vele praktische vragen rond CSR van bedrijven. Duurzaamheid is immers een manier om dagelijks en winstgevend te ondernemen.”

En de winnaars zijn…

Juryvoorzitter Fons Leroy: “Uit ruim 105 ingediende kandidaturen, hebben we er 25 geselecteerd en uiteindelijk tien uitgenodigd om hun project te verdedigen. Het zijn allemaal gedreven professionals en het was dus een gigantische opdracht om telkens drie genomineerden in de categorieën ‘grote bedrijven’ en ‘KMO’ aan te duiden.”

Eric de Deckere, Senior Manager Sustainable Transition van het Havenbedrijf Antwerpen, sleepte de award voor ‘grote bedrijven’ in de wacht. In de categorie ‘KMO’ was Ingrid Verduyn, co-oprichter & CEO WaW (We and Work) met hoofdkantoor in Antwerpen, een van de drie genomineerden. Uiteindelijk ging de award naar Philip Van Kest, stichter & CEO, Kasteelhoeve Wange bij Landen.

Hebben bedrijven zin in MVO?

Met de CSR Monitor Belgium werd voor de eerste keer een representatief staal van 640 bedrijven, grote en KMO’s, in ons land uitgebreid bevraagd over hun visie op duurzaam ondernemen en hun realisaties op dit vlak. 
“CSR leeft meer en meer in de bedrijfswereld en we zien dat grote bedrijven hierin voorop lopen. Als grootste bank voor KMO’s is het de rol van BNP Paribas Fortis om CSR voor deze ondernemingen op de markt te helpen zetten”, zegt Michael Anseeuw.

7 bevindingen van de CSR Monitor

  1. Bijna 70% van de bedrijven is overtuigd dat CSR een noodzaak is om te overleven in deze sterk veranderende wereld.
  2. 56% van de bedrijven meent dat duurzaam ondernemen kosten kan besparen op lange termijn. Op korte termijn vrezen ze voor minder duurzame concurrenten, de investering in tijd en geld, het gebrek aan knowhow ter zake en ook dat CSR hun producten en diensten duurder zal maken.
  3. De invulling van MVO is duidelijker voor grote bedrijven dan voor KMO’s. Voor de helft van de bedrijven staat het nog steeds synoniem voor liefdadigheid.
  4. Kennis over CSR zit voornamelijk bij directie en management. O.m. met shareholders en de lokale gemeenschap wordt er minder overlegd over CSR.
  5. CSR is vooralsnog een theoretische aangelegenheid, maar de praktijk is vrij diffuus en verwarrend. CSR wordt nog weinig gelinkt met lokale productie of welzijn van de klant. De KMO legt niet altijd de connectie met HR-beleid.
  6. Inspanningen rond CSR worden meestal intern beoordeeld: dat gaat van zelfevaluatie tot dialoog met betrokken partijen. Externe systemen en normen worden minder gebruikt. 
  7. Toekomstplannen maken rond CSR-projecten is moeilijk: bedrijven hebben er zin in, maar missen praktische tools. Partnerships zijn nauwelijks aanwezig.

(c) foto’s Luc Hilderson voor Time4Society