Klanten van modeketen en familiebedrijf e5 kunnen voortaan in elke winkel een beroep doen op een personal shopper: een gratis service op maat om de klant beter te dienen en een tegengewicht te vormen voor het anonieme online winkelen.
Een succesvol proefproject met personal shoppers liep eerder al in 10 winkels van e5 en heeft de modeketen ertoe aangezet om het initiatief over heel België uit te rollen.

Klanten reserveren de personal shopper in de winkel of online en bepalen zelf het moment om gedurende één uur persoonlijk advies te krijgen. “Het gaat steeds om onze eigen medewerkers die een specifieke opleiding kregen”, zegt Ronald Boeckx, CEO e5. “Voor ze de winkel ingaan, voeren zij een gesprek met de klant om de verwachtingen na te gaan. Daarna kan het kiezen en passen beginnen. We willen dat het steeds gaat om een vertrouwd persoon die goed kan inschatten wat de klant zoekt.”

De personal shoppers moeten e5 helpen om de concurrentie aan te gaan met online winkelen. “Waar de voordelen van online shoppen vooral liggen bij het bijna oneindige aanbod, ligt de kracht van de winkels in de persoonlijke service”, zegt Ronald Boeckx. “Veel mensen hebben behoefte aan advies en ondersteuning bij het winkelen. Bovendien vinden mensen het soms belangrijk om zelf te voelen om welk soort stof het gaat of om te zien hoe het model valt en wat het effect van de kleur is. We zien tegenwoordig een aantal collega’s in de sector die in problemen komen omdat ze enerzijds online winkelen als een enorme bedreiging zien, maar anderzijds er niet in slagen om hun sterke punten uit te spelen. Het is tenslotte de klant die het verkoopkanaal kiest en het is de retailer die zich moet aanpassen. Dit is ons model om meerwaarde te geven aan onze winkels.”

Elke personal shopper is een ervaren medewerker van e5 die de doelgroep perfect aanvoelt. Als zij aan de slag zijn als personal shopper komt er bijkomend personeel hun plaats innemen in de winkel. Dat levert op termijn ook bijkomende werkgelegenheid op. Vooraleer kandidaten als personal shopper aan de slag gaan, krijgen ze een specifieke, niet-commerciële, opleiding. Ze leren advies te geven op basis van de stijl, het figuur en de wensen van de klant.

Opgericht in 1979 met hoofdkantoor in Sint-Niklaas, heeft e5 in België 71 winkels en stelt 450 mensen te werk. Het recentste jaaromzetcijfer bedraagt 90 miljoen euro.