Embracelet, slim horloge voor senioren

seniorenEen gezamenlijke zakenreis naar San Francisco inspireerde twintig Vlaamse ondernemers om samen ‘iets’ te doen in de geest van Silicon Valley. Anderhalf jaar lang werkten ze in de coulissen aan hun eigen start up. Met Embracelet kondigt Uest, de NV die door de ondernemers werd opgericht, zijn eerste realisatie aan: een slim horloge voor senioren, dat eigenlijk een discrete alarmknop is. De wearable, die vanaf deze zomer in de winkelrekken ligt, wordt momenteel getest in samenwerking met Zorgbedrijf Antwerpen.

Met Embracelet wil Uest senioren immers helpen om zelfstandiger te zijn en langer thuis te wonen. Via het slimme horloge zullen senioren hun naasten kunnen verwittigen wanneer ze gevallen of verdwaald zijn. Die ontvangen vervolgens de gps-coördinaten via een app op hun smartphone. In noodgevallen kan er een gesprek gevoerd worden. Embracelet zal ook via zelflerende algoritmes alarm kunnen slaan. Zo wordt technologie toegepast om een prangend probleem voor veel senioren en hun families op te lossen.

‘Hoe kunnen we door ondernemen de maatschappij verbeteren?’ was onze prioritaire doelstelling. Zo hebben we het ook geleerd in Silicon Valley tijdens onze gesprekken met bedrijven zoals Apple, Google, Yammer,… Stuk voor stuk zijn het gedreven ondernemers die de wereld willen veranderen”, aldus Katrien Devos, voorzitter van de raad van bestuur van Uest, het bedrijf achter Embracelet.

“We raakten pas echt gebeten door het idee van Embracelet toen de problematiek plots heel dichtbij kwam. Enkele van de oprichters werden in de eigen omgeving geconfronteerd met familieleden die vielen en geen hulp konden roepen. We besloten daaraan iets te doen: onze ouders en grootouders worden al een dagje ouder en zijn niet altijd even mobiel. Wanneer ze vallen of verdwalen, moeten ze eenvoudig iemand kunnen verwittigen. En het toestel dat ze daarvoor nodig hebben moet eenvoudig en mooi zijn, zodat mensen het graag willen dragen”, duidt Katrien Devos hun persoonlijke motivatie.

“Onze bevolking wordt steeds ouder en mensen zoeken oplossingen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven en toch alle zorgen te hebben aan een betaalbare kost. Daarom stelden we centraal in onze oplossing dat het senioren ondersteunt en hen verbindt met hun familie. De technologie van vandaag laat immers toe om jong en oud met elkaar te connecteren zodat ze steeds bereikbaar zijn voor elkaar en op elk moment contact kunnen hebben mocht zich een probleem voordoen”, besluit Johan De Geyter, CEO van Uest.

De eerste realisatie werd Embracelet, een moderne versie van het personenalarm. Embracelet mikt op gebruikers vanaf 65 jaar en is helemaal ontwikkeld met die doelgroep in het achterhoofd. “Vertrekken vanuit de gebruiker en daar vervolgens het ondernemerschap aan koppelen. Dat is één van de belangrijkste lessen die we tijdens onze reis hebben geleerd. Embracelet is dan ook plug & play: verpakking openen, horloge om de pols en klaar is kees. Daarnaast is Embracelet waterbestendig en beschikt het over een batterij die gemakkelijk twee weken lang meegaat. Bovendien werd er bij de ontwikkeling ook speciaal aandacht besteed aan het design. Dat sluit naadloos aan bij de levensstijl van een actieve senior”, zegt Johan De Geyter.

Momenteel beschikt Embracelet over een aantal basisfunctionaliteiten. De bedoeling is om na verloop van tijd nieuwe features toe te voegen. “Daarvoor zullen we ons oor vanzelfsprekend te luister leggen bij onze gebruikers. Op die manier houden we een vinger aan de pols en ontwikkelen we ons product samen met hen.”

Na een analysefase werd voor de ontwikkeling van Embracelet Uest NV opgericht. Zeventien deelnemers aan de reis stapten mee in, wat het een unieke samenwerking maakt. Het zijn, in alfabetische volgorde:

Barbara Torfs, Bart Claes (JBC), Chris Van Doorslaer (Cartamundi), Christophe Degrez (Eneco), Colette Dierick (ING), Dirk Oosterlinck, Erik Luts, Hans Cools (Sanoma), Harry Demey (LDV) , Katrien Devos (HR Builders), Luc Van Mol (ZEB), Marc Fauconnier (Famous), Marc Frederix, Patrick Vanbrabandt, Peter Hinssen, Steven Van Belleghem en Wouter Beke (CD&V). Samen investeerden de oprichters van Uest al zo’n 550.000 euro in het project.

De dagelijkse leiding van Uest NV en de ontwikkeling van Embracelet ligt in handen van CEO Johan De Geyter. Die was in het verleden onder meer directeur Design & Technology bij Imec, het Leuvense onderzoeksinstituut voor micro- en nanotechnologie.

Embracelet zal te koop zijn voor een prijs van 399 euro. De maandelijkse huurprijs zal 29 euro bedragen. Daarnaast is er een maandelijks service-abonnement van 9.5 euro en kan een gebruiker optioneel een 24/7 alarmcentrale activeren voor 12 euro per maand. Meer details op www.embracelet.be.