bananenHet nieuwe EuroFruitPorts wil het bestaande monopolie in de behandeling van fruit in de haven van Antwerpen doorbreken. “De opening van onze multipurpose temperatuurgecontroleerde fruitterminal is overigens nog maar fase 1 in onze planning”, zegt directeur Peter Tops. EuroFruitPorts is een joint venture tussen het havenbedrijf Euroports en de Compagnie Fruitière.

Indien de nieuwe terminal het goed doet zal er op termijn ongetwijfeld een opening gemaakt worden voor andere klanten dan alleen maar de afnemers van de Compagnie Fruitière. Fase 2 komt er dan aan en allicht ook capaciteitsuitbreiding.

De EuroFruitPorts is een gezamenlijk initiatief van het havenbedrijf Euroports en de Franse groep Compagnie Fruitière. De Fransen beschikken over een heel uitgebreid netwerk aan fruitplantages in Afrika, een eigen maritiem tarnsportbedrijf (Africa Express Line) en operators. De Compagnie Fruitière heeft lijnen lopen naar het fruitbedrijf Dole. Het initiatief om Antwerpen aan te doen als overslaghaven is een doelgerichte uitbreidingsinvestering.

Euroports is een van de grootste bulk en breakbulk havenbedrijven van continentaal Europa. Het bedrijf biedt zowel transport aan als logistieke oplossingen. In het dienstenpakket steken zowel terminals, transport, vrachtvervoer en logistieke contracten in verscheidene industrietakken.

“Wij hebben samen zo’n 8 miljoen euro geïnvesteerd in de bouw van 13.600 vierkante meter grote koelloods op onze terminal aan het Vrasenedok”, zegt Peter Tops. “De hele installatie is 38.000 vierkante meter groot terwijl wij ook nog de optie hebben om een bijkomend magazijn te huren van Euroports.”

De EuroFruitPorts budgetteert de nieuwe activiteiten op zo’n 200.000 paletten aan aangevoerd fruit. Het gaat dan vooral om Afrikaans fruit uit landen als Ghana, Ivoorkust, Kameroen en Senegal. Het gros daarvan, zo’n 130.000 paletten zullen bananen zijn.

De eigenlijke koelloods werd gebouwd door de industriebouwer Bolckmans Die heeft al een hele reputatie opgebouwd in de groenten- en fruitsector.

De bouw van de fruitterminal is een stevige opsteker voor de haven van Antwerpen. Niet alleen kunnen op de nieuwe fruitterminal 17 nieuwe mensen aan de slag, er worden gemiddeld ook 11 losploegen aan havenarbeiders ingehuurd.

De EuroFruitPorts doorbreekt daarmee effectief ook de quasi monopoliepositie van een grote concurrent in de haven.