Euronav geeft volle stoom vooruit

bootjeEuronav komt onder stoom. Na vele jaren van pure ellende heeft de tankerrederij van Marc Saverys “het beste kwartaal sinds de val van Lehman Brothers in 2008” achter de rug. De flinke koersdaling van de olieprijzen zorgt ervoor dat de vraag naar olie stijgt en meteen ook de vraag naar olietankers.

Euronav heeft zeven moeilijke jaren achter de rug. Het lijkt erop alsof de ommekeer eindelijk ingezet is. Topman Marc Saverys bleef al die tijd geloven in de toekomst van zijn Antwerpse rederij en breidde de vloot in dit opzicht onafgebroken uit. Euronav heeft vandaag liefst 53 schepen in de vaart. Daarvan 27 zogenaamde VLCC’s, grote tankers en 23 Suezmaxen.

De spectaculaire val van de olieprijzen heeft ondertussen de vraag naar olie sterk doen stijgen. Waarop over heel de wereld de olietankers weer volgeladen werden.

Euronav realiseerde in dit opzicht tijdens het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een omzet van 204 miljoen dollar, nagenoeg het dubbele van diezelfde periode in 2014. Het bedrijf verdiende er een nettowinst op van 80 miljoen euro. De cashflow steeg zelfs tot 131 miljoen euro.

“Het geduld van de aandeelhouders wordt daarmee eindelijk beloond,” aldus een enthousiaste ceo Patrick Rodgers. Die is er overigens van overtuigd dat de goede gang van zaken nog wel even door kan gaan. Het tweede kwartaal is in elk geval net zo goed gestart als het eerste geëindigd.