euronaveuronaveuronavMet Euronav telt Antwerpen weer mee in de internationale scheepvaartwereld. De aankondigde deal met Maersk en de overname van 15 mammoettankers zette Antwerpen eerder al op de kaart. De financiële resultaten van de scheepvaartgroep zijn voorlopig echter nog niet om over naar huis te schrijven. Ook tijdens het vierde kwartaal maakte Euronav immers met een verlies van 21.9 miljoen dollar weer water. De ommekeer ligt evenwel om de hoek.

Euronav zal in de komende jaren ongetwijfeld mee de markt van de olietankers beheersen. Het bedrijf van Marc en Virginie Saverys zit immers perfect op koers om de drie miserabele opeenvolgende verliesjaren definitief achter zich te laten. De resultaten over het vierde kwartaal waren weliswaar nog negatief maar het herstel zit al vervat in de duidelijk stijgende prijzen voor internationale olietransporten. Euronav realiseerde tijdens datzelfde kwartaal een omzet van 105 miljoen dollar. Voor heel 2013 zal afgesloten worden op 401 miljoen dollar. “Het jaar begon als een lam maar eindigt als een leeuw”, stelt financieel directeur Hugo De Stoop in zijn commentaar bij de kwartaalcijfers.

De Stoop waarschuwt ondertussen echter ook voor te voorbarig optimisme. Het herstel op de internationale markten is nog heel broos, stelt hij. Of de hogere vrachttarieven dus zullen aanhouden is nog een vraagteken. Toch durft hij vooropstellen dadt 2014 zeker beter zal zijn dan 2013.

Met 35 1V-plus schepen, 2 FSO-tankers, 10 VLCC’s (very large crude carriers) en 22 Suezmaxen had Euronav in de afgelopen jaren al een aardige vloot opgebouwd. De deal met Maersk waarbij in één klap 15 VLCC’s overgenomen worden geeft ondertussen extra allure aan de Belgische scheepvaartgroep. Euronav heeft daarmee heel handig ingespeeld op de opvallende consolidatie in de tankermarkt.