Facilicom Group Belgium en zusterbedrijf Gom gebruiken vanaf maart virtual reality bij de opleiding van schoonmaakpersoneel. En daar stopt het niet. “Opleidingen in hospitality, briefings voor onze onthaalmedewerkers, sales toepassingen, … we ontdekken volop de mogelijkheden van deze innovatieve technologie”, zegt marketing manager Guy Claes.

Wie de VR-bril opzet, kan letterlijk 360 graden rondkijken in bijvoorbeeld een hotelkamer. Niet nagebouwd in een computerprogramma, maar een echte foto waar je middenin staat.
Guy Claes: “We waren al een tijdje op zoek naar een manier om onze klassikale en schriftelijke opleidingen aan te vullen. Mensen leren op verschillende manieren en niet iedereen durft vragen te stellen tijdens een opleiding. Daardoor moeten supervisors achteraf nog te vaak bijsturen. Met virtual reality kunnen medewerkers thuis, op hun eigen tempo, alles nog eens herbekijken en vooral ervaren.”

Van elke klantenomgeving waar medewerkers terecht kunnen komen, kan via foto’s een VR-versie worden gemaakt. Die virtuele ruimte wordt dan verrijkt met informatie en instructies. Het eindresultaat is via het internet op elk device te raadplegen.

De toepassingsmogelijkheden zijn bijzonder ruim. “Je kunt voor specifieke klanten VR-toepassingen maken, voor de schoonmaak en voor andere diensten die Facilicom aanbiedt. Onze medewerkers stappen zo letterlijk de wereld van de klant binnen. Maar het omgekeerde kan ook. We kunnen bijvoorbeeld VR gebruiken om onze concepten voor catering toe te lichten aan onze klanten. Met een VR-bril op wandelen ze virtueel door een van onze bedrijfsrestaurants en krijgen ze meteen de look & feel en uitstraling mee.”

Intussen innoveert Facilicom ook op andere vlakken verder. Zo start er tegelijk met de virtual reality een e-learningplatform en beschikken de 4 000 Facilicom-medewerkers binnenkort over een online platform om kennis te delen.