Edegem – Donderdag 18 januari was Thierry Geerts, ceo Google Belgium, te gast op de nieuwjaarscocktail van B19 Antwerpen in Hotel en Congrescentrum Ter Elst Edegem. ‘Het is niet de technologie maar de mens die centraal staat’ is kort samengevat de boodschap die Geerts meegaf.

Thierry Geerts, ceo Google Belgium: “Airbnb en Uber doen geen investeringen in hotels of auto’s. In de digitale wereld is de waarde van een onderneming de relatie met de klant.”

Eerste bijeenkomst van het jaar

Handelsingenieur (Solvay) van opleiding en na een carrière bij Uitgeverij Passe-Partout in Brussel en het vroegere Corelio dat nu tot Mediahuis behoort, is Geerts sinds 2011 ceo van Google België.
Dirk Wouters, voorzitter van de B19 Stuurgroep en voorzitter van het Directiecomité Bank J. van Breda & C°, verwelkomde de B19-leden en sympathisanten en wenste hen veel inspiratie, reflectie, inzicht en info in 2018. En voor dat laatste is Google een hele hulp.
Thierry Geerts deelde met de aanwezigen zijn inzichten en werd ingeleid door Leo Neels, jurist, mediaspecialist, algemeen directeur bij Itinera en lid van de Stuurgroep B19 Antwerpen.

Vierde industriële revolutie

3,5 miljard mensen zijn momenteel via het internet geconnecteerd. Tegen 2020 zullen 5 miljard mensen door middel van 50 miljard devices met elkaar verbonden zijn. 
Gemiddeld 150 keer per dag gebruiken we onze smartphone. Artificiële Intelligente (AI) is de volgende stap na mobile en wordt in diverse Google toepassingen gebruikt. Google Assistant is een mooi voorbeeld. En dankzij AI is Google Translate al stukken verbeterd.
Google Now gaat nog een stap verder: deze digitale persoonlijke assistent leert van het gedrag van de gebruiker en verbetert en past zich met die informatie continu aan. Deze Google-dienst bestaat sinds medio 2012 en wordt normaal meegeleverd met elke smartphone en tablet. 
Google Home is de draadloze slimme luidspreker. Door spraakbesturing kan Home opdrachten aannemen. Er wordt gebruik gemaakt van Google Assistant als ‘intelligent personal assistant’ of IPA. Home doet tevens dienst als hub voor domotica. Maar momenteel beheerst Google Home het Nederlands nog onvoldoende. De IPA moet dingen leren die van land tot land verschillend zijn. Als je b.v. vraagt ‘wanneer vieren we de Nationale Feestdag’, zou het antwoord verschillend moeten zijn in Nederland en België.

Waar ligt de grens tussen ‘personalised‘ en ‘intrusion’?

In de digitale wereld zijn er veel gebruikers aan wie je kan verkopen. Hoe Google zich inzet voor de privacy en beveiliging van zijn gebruikers vind je bij Privacy Dashboard Google.
Bewust stelde Thierry Geerts de vraag: betekent dit dat hiermee de dienstverlening goed en veilig genoeg is om je data te delen met Google? Hij gaf toe dat Google in het verleden de reputatie had van soms nogal nonchalant om te springen met gegevens. Intussen heeft Google zich voorbereid op de GDPR. N.a.v. een privacy klacht van Duitsland heeft Google in 2010 een datacenter opgericht in Duitsland dat als standaard wordt genomen.
Opvoeding over de informatiesnelweg zou beter kunnen. Mensen hebben nood aan inzichten om met de juiste technologie in contact te komen. Een minimum aan codering is hiervoor nodig. Initiatieven als CoderDojo Belgium, de non-profit beweging die gratis bijeenkomsten organiseert voor jongeren van 7 tot 18 jaar om in clubverband te leren programmeren, zijn dan ook enorm toe te juichen.

(c) foto’s B19 Antwerpen