De nieuwe sluis van Terneuzen zal worden gebouwd door de joint venture Sassevaart. De Nederlands-Belgische joint venture Sassevaart bestaat uit de bouwbedrijven BAM Contractors, BAM Infra Nederland en Van Laere, het baggerbedrijf Dredging International en DIMCO, specialist in water- en burgerlijke bouwkunde, beide dochterbedrijven van DEME.

De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie heeft het contract voor de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen definitief gegund aan Sassevaart. Het contract heeft een waarde van 753 miljoen euro. De joint venture zal instaan voor het ontwerp, de bouw en het onderhoud gedurende twee jaar van de Nieuwe Sluis. De nieuwe sluis wordt aangelegd binnen het huidige sluizencomplex Terneuzen. De sluis wordt 427 meter lang, 55 meter breed en 16 meter diep. De werken zouden eind 2017 van start gaan en ongeveer vijf jaar in beslag nemen.

Het eerste schip dat door de nieuwe sluis zal varen wordt in 2022 verwacht. De Nieuwe Sluis zal voor een beter toegang zorgen tot de havens van Gent en Terneuzen en een vlottere doorstroming van de scheepvaart tussen Nederland, België en Frankrijk. Alain Bernard, Bestuurder en CEO DEME Group: “Dit infrastructuurproject is voor DEME’s dochterbedrijven Dredging International en DIMCO opnieuw een opportuniteit om samen hun expertise in te zetten in onze Benelux-thuismarkt”.

DIMCO en Dredging International zijn dochterondernemingen van de Belgische bagger-, milieu- en waterbouwgroep DEME. een internationale marktleider in complexe waterbouwwerken. Dredging International is gespecialiseerd in bagger- en landwinningswerken. DIMCO is gespecialiseerd in projecten rond waterinfrastructuur en burgerlijke bouwkunde.