Het Antwerpse transportbedrijf Group Joosen gaat 4,5 miljoen euro investeren om zijn wagenpark uit te breiden. Het aantal trekkers wordt verhoogd van 100 naar 120 en het bedrijf koopt ook nieuwe opleggers. De uitbreiding komt er wegens de gunstige vooruitzichten op het stuk van containervervoer. ‘De sfeer is omgedraaid’ zegt bedrijfsleider Kurt Joosen.

Die betere sfeer is o.m. een gevolg van de recent gecreëerde mogelijkheid voor nachttransport, zegt Kurt Joosen. De containerterminals aan het Deurganckdok zijn gedurende de weekdagen 24 op 24 geopend. Verder is de tolvermindering van de Liefkenshoektunnel een gunstige factor, evenals de sterkere focus op havenintern vervoer. Group Joosen beschikt ook over een eigen weegbrug om klanten tegemoet te komen die moeten voldoen aan de SOLAS-wetgeving, die stelt dat bij elke container die aan boord van een zeeschip wordt geladen het accurate gewicht moet vermeld staan.

Een eigen depot maakt het mogelijk om efficiënter te plannen

Het bedrijf heeft ook een eigen depot. “Het idee om een hub uit te bouwen was in eerste instantie ingegeven om onze eigen transporten efficiënter te kunnen inplannen”, zegt CEO Kurt Joosen. “Maar al snel bleek het een ideale opportuniteit om dit ook aan derden aan te bieden. Truckchauffeurs moeten niet langer helemaal tot aan de containerterminal rijden, maar zetten hier hun container af en nemen een andere mee. Wij brengen hun container naar de terminal wanneer het minder druk is.”

Begin 2018 wordt ook een spooraansluiting van 300 meter in de hub operationeel, die er onder meer komt omdat de Schelde kruisen over de weg allicht nog jaren moeizaam zal verlopen. Group Joosen bestaat sinds 1994. Kurt Joosen is de enige aandeelhouder.