Shoppingcenter K in Kortrijk en winkelgalerij Pieter van Aelst in Aalst hebben donderdagavond 8 juni de belangrijkste marketingprijzen van Europa voor shoppingcentra in de wacht gesleept. Het gaat om de begeerde Solal Marketing Awards die werden uitgereikt tijdens de ICSC European Marketing Conferentie in Wenen. De twee shoppingcenters, beide in beheer van Group Hugo Ceusters-SCMS met hoofdkantoor in Antwerpen – de grootste onafhankelijke beheerder van shoppingcentra in ons land – vielen samen met een twintigtal andere winkelcentra in de prijzen.

Het winkelcentrum K in Kortrijk wist de internationale jury te bekoren met het Baba Yega-event dat in januari van dit jaar werd georganiseerd. De vijfkoppige mysterieuze dansformatie – de grote winnaars van het VTM-programma ‘Belgium’s Got Talent’ – lokte toen meer dan 7.000 bezoekers naar het shoppingcenter. K in Kortrijk sleept al voor de tweede keer zo’n award in de wacht, nadat het in 2012 met ‘Win een kot’ bekroond werd met een Golden Award.

Alien Decock, managementteam K in Kortrijk: “We zijn altijd op zoek naar manieren om jongeren, die steeds meer online shoppen, te triggeren. Met de organisatie van het Baba Yega-event, het eerste publieke optreden na de finale, is dat met glans gelukt. Het shoppingcenter was afgeladen vol en onze sociale media piekten. Dat was de beste reclame die we ooit hebben gehad.”

Ook de ‘kleinere’ winkelgalerij Pieter van Aelst in Aalst kreeg een Solal Silver Award voor zijn creatieve oplossing tegen leegstand. Het shoppingcenter nam een vacante winkelruimte in en installeerde er tijdens de zomer van 2016 een Fablab-Fabrication Laboratorium. Alle bezoekers konden er experimenteren met 3D-printers, -scanners, lasercutters en zelfs met robots. Het was meteen het eerste shoppingcenter in het land waar de Vlaming letterlijk kennis kon maken met hoe we in de toekomst zullen winkelen.

De ICSC Solal Marketing Awards worden jaarlijks uitgereikt door de International Council of Shopping Centers (ICSC), de organisatie die wereldwijd alle professionele spelers in de wereld van shoppingcentra overkoepelt en meer dan 70.000 leden telt. In totaal dongen 230 marketingprojecten uit 30 verschillende Europese landen en Zuid-Afrika mee naar de Marketing Awards.

“Voor ons is het een grote eer om tussen al die internationale spelers erkend te worden. We zijn de teams van beide shoppingcenters enorm dankbaar want zij hebben hier veel tijd en energie in gestoken. Het is fantastisch om te zien dat die inspanningen nu ook internationaal bekroond worden”, zegt een fiere Hans Van Laer, marketing manager Group Hugo Ceusters-SCMS.