Gudrun Groep wil Indiase markt op

gudrunEddy Walraevens vertrekt morgen met de prinselijke handelsmissie naar Mumbai in India. Hij gaat er als zaakvoerder voor de Gudrun Group een contract tekenen met een plaatselijke verdeler. “Wij zijn als chocoladebedrijf al sterk vertegenwoordigd in het Verre Oosten. Korea, China, Taiwan, Japan. Nu India nog.”

De Gudrun Group is aan een snelle internationale expansie toe. Het bedrijf breekt met zijn pralines, truffels en chocolade sterk door. De onderneming uit Lier wordt aangestuurd door een groep investeerders die de voormalige banketbakkerij van enkele jaren terug uitbouwen tot een gerespecteerde groep. De vestiging in Lier positioneert zich in dit opzicht in het hogere segment van de private label markt. Met poralines en truffels die voor derden aangemaakt worden. De vestiging van de groep in Kruibeke moet het met het merk Duc D’O vooral hebben van een artisanale productie aan truffels en pralines.

De groep is ondertussen helemaal geherstructureerd. De productie-eenheid Gudrun Productions is gefuseerd met de commerciële entiteit Gudrun Commercial in Lier en vormt een aparte divisie onder de holding Gudrun Group . Duc D’O fungeert als een autonome divisie.

Met 220 personeelsleden realiseert de Gudrun Group een geconsolideerde omzet van zowat 56 miljoen euro. 110 mensen zijn aan de slag in Lier, evenveel in Kruibeke.

De zoetwarenmarkt merkt onderhand niet veel van de crisis?
* Eddy Walraevens: “Het beeld is toch wel vrij genuanceerd. In Amerika is de markt duidelijk aan herstel toe. Daar komt de verkoop echt wel weer op gang. Azië is één groot succesverhaal. Daar lopen de verkopen als een heuse trein. In China werken vier distributeurs voor ons. Nu nog India dus. De prinselijke handelsmissie kan hier deuren openen. Europa doet het evenwel niet zo best. De cijfers blijven haperen. Hier onderkennen we nog duidelijk de gevolgen van de crisis. De verkoop staan effectief onder druk.”

De Belgische markt houdt goed stand?
* Eddy Walraevens: “Wij draaien vals Gudrun oor 85% op de export. De Belgische markt is voor ons dus relatief beperkt. Dit neemt niet weg dat chocolade echt wel een moeilijk product is en niet zo makkelijk verkoopt als men wel eens zou denken. Maar we houden wel goed stand, zeker weten. ”

Gudrun groeit dus vooral mee met de stijgende populariteit van de Belgische chocolade in het buitenland?
* Eddy Walraevens: “Belgische chocolade is effectief heel erg populair in het buitenland. Toch moeten we goed oppassen want nogal wat buitenlandse concurrenten durven het label ‘Belgische chocolade” misbruiken. Als federatie Choprabisco (chocolade/pralines/biscuit/confiserie) ijveren wij voor een eigen AOL-label: appellation origine controlée. Dan kan alleen wie zijn chocolade effectief in België produceert het label ook gebruiken. Ik ben voor de Gudrun Group lid van de federatie en probeer dat engagement sterk uit te dragen.

Geen sprake dus van productie in het buitenland?
* Eddy Walraevens: “Wij produceren voluit in eigen land. Weet je, we hebben hier liefst 30 chocolatiers in dienst. We hebben hier onze roots. Wij willen die blijven koesteren. Onze productie gaat daarom veelal per schip in gekoelde containers naar onze klanten, waar ook ter wereld. De logistiek doet het in dit opzicht perfect.